Saint

IGNATIA

BRYANCHANINOVA

Volume II

Pilgrim

Moscow

2006 A.D.

With the blessing of Archbishop Sergiy of Ternopil and Kremenets

Compiled and edited by A. N. Strizhev.

The Palomnik Publishing House thanks Hegumen Andronik (Trubachev) and Hegumen Vasily (Donets)

for the search for the texts and A. M. Lyubomudrov for his help in compiling and preparing the "Appendix" of this edition

The second volume of the Complete Works of St. Ignatius contains a significant number of texts published for the first time, which will allow pious readers to more fully imagine the extent of his fruitful episcopal activity in the most difficult conditions of the Caucasian reality. Undoubtedly, the reader's interest will be aroused by materials that reveal the ecclesiastical views of Bishop Ignatius on the preparation of the peasant reform for the abolition of serfdom and the polemical criticism of the radicals that arose in connection with this. Historical and literary research shows how firmly and resolutely St. Ignatius defended the truth in an exceptionally difficult time for Russia. The volume also contains documents relating to the transfer of Bishop Ignatius to the Nikolo-Babaevsky Monastery.

The second part of the fundamental work of the saint "Ascetic Experiments" is published.

ISBN 5–87468–122–1

© «Паломннкъ», 2001

© Составление, А. Н. Стрижев, 2001

© Оформление, Е. Б. Калинина, 2001

Святитель

ИГНАТИЙ

Брянчанинов

АСКЕТИЧЕСКИЕ ОПЫТЫ

Том II

Святитель Игнатий Брянчанинов

5.ІІ (І7.ІІ). 1807–30.ІV (12.V). 1867

Блажен муж [1]

Поет вдохновенный Божественный певец, ударяет в звучные струны.

Когда оглушал меня шум мира, я не мог внимать ему. Теперь, в тишине уединения, начинаю прислушиваться к певцу таинственному. И звуки, и песнь его делаются мне как бы понятнее. Как бы открывается во мне новая способность: способность внимать ему и способность понимать его. Расслушиваю в звуках его новое чувство, в словах — новый смысл: дивный, дивный, как Божия премудрость.

Саул! перестань неистовствовать: да отступит от тебя дух лукавый… поет святой Давид, бряцает в стройные гусли.

Саулом называю мой ум, тревожимый, возмущаемый помышлениями, исходящими от миродержца. Он, ум мой, поставлен Богом при установлении царства Израильского при сотворении, и потом, при искуплении человека, — в царя, владыку души и тела; преслушанием Богу, нарушением заповедей Божиих, нарушением единения с Богом он лишил себя достоинства и благодати. Душевные и телесные силы ему непокорны; сам он под влиянием лукавого духа.