«...Иисус Наставник, помилуй нас!»

Не подобны пьяницы ни людям, ни скотам, — только одному диаволу. Ангелы отвращаются от пьяниц, людям они противны и постылы. У пьяницы язык долог, уста не затворены. Кто мерзок Богу, кто скареден? — Пьяница. На ком платье худое? — На пьянице. Кто по улицам ходит и вопит? — Пьяница. Кто нагим, людей не стыдясь, бегает? — Пьяница. Кто упивается, кто внезапно умирает? — Пьяница. Кто неподобнее всех, кого смолой обливают? — Пьяницу. Кого в огонь вталкивают? — Пьяницу. Кому чашу вина просить? — Пьянице. От кого смрад великий, кто рано ест? — Пьяница. Кто просыпает заутреню? — Пьяница. Кто постоянно в сварах, стыде и рабстве? — Пьяница. Кого разумными муками мучат? — Пьяницу. Кто в грязи валяется, кто упал и сломал голову? — Пьяница. Кто руку или ногу переломил? — Пьяница. Кто удавился? — Пьяница. Кто грязный, у кого очи подбиты? — У пьяницы.

Молю же вас всех, братие, бегите злого и лихого пьянства. Нехорошо без меры упиваться, помните, братие. Наподобного и злого пьянства избегайте вы, непокорные и грубые люди. Потребно и воду-то в меру пить, а вина же еще меньше принимать, а то лишь ради недомоганий телесных. Помните, что первая чаша идет во здравие, вторая в веселие, третья в пьянство, а четвертая в беснование. Братие, не упивайтесь вином, ибо если огонь искушает злато и серебро и железо твердое, то вино казнит сердце человека. Если и будешь пить, то в меру, тогда и трезв будешь, и мудр, ибо изначально вино сотворено к веселью, а не к безумному пьянству. Веселие души и сердцу — пить вино в меру, горесть же души и пагуба — винное питие многое.

466. Праздник Благовещения Пресвятой Богородицы в Церковных песнопениях

Листок первый.

Небесный вестник в Назарете. — Его благоговение к тайне Благовестия. — Беседа Архангела с Богоматерью.

«Послан бысть Архангел Гавриил с Небесе от Бога к Деве нескверней, во град Галилейский Назарет, благовестити Ей странного образа (неслыханное) зачатие; послан бысть раб бесплотен ко одушевленному граду и двери мысленней, возвестити Владычняго пришествия снитие (приближение); послан бысть воин Небесный к палате Пресвятыя Славы — проуготовати Зиждителю жилище неотъемлемо. —Послан бысть с Небесе Гавриил Архангел благовестити Деве зачатие, и пришед в Назарет, помышляше в себе, чудеси удивлялся: како в вышних Непостижим сый от Девы раждается? Имеяй Престол небо и подножие землю — во утробу вмещается Девичу? На Негоже шестокрилатии и многоочитии зрети не могут — Словом единым от Нея воплотитися благоизволи! Божие есть Слово настоящее... Что у бо стою и не глаголю Деве: радуйся, Благодатная, Господь с Тобою! Радуйся, чистая Дево! Радуйся, Невесто Неневестная! Радуйся, Мати Жизни! Благословен плод чрева Твоего! — Повеленное тайно (от Бога) прием в разуме, в крове (жилище) Иосифове тщанием (с усердием) предста бесплотный, глаголя Неиску собранней: приклонивши схождением Небеса вмещается неизменно весь в Тя, Егоже и видя в ложеснах Твоих приемша рабий зрак (образ раба) ужасаюся звати Тебе: радуйся, Невесто Неневестная! — С небесных кругов слетев, Гавриил в Назарет прииде к Деве Марии, вопия Ей: Радуйся! Зачнеши Сына, Адама древнейшаго, Творца веков и Избавителя вопиющих Тебе: Радуйся, Чистая! — Радуйся, Благословенная! радуйся Препрославленная, Господь с Тобою!»

Далее в церковных песнопениях раскрывается тайна воплощения Христова в виде беседы Богоматери с Архангелом-благовестником. Архангел: «Радуйся, Неневестная Мати и неискусобрачная! Не удивляйся странному моему зраку (виду): Архангел бо есмь. Змий прельсти Еву иногда, аз оке ныне благовествую Тебе радость, и пребудеши нетленна, и родиши Господа, Пречистая! — Богоматерь: Что твой вид огненный? Что твое достоинство (какое твое звание) и словес сила (значение)? Зачати Сына провещаваеши Ми, Аз же искуса мужеска не свем. Отъиди далече, да не прельстиши Мене. — Архангел: Божий предстатель (предстоящий пред Богом) есмь; поведаю Тебе Божественный совет (определение): что мене боишися, Всенепорочная, паче Тебе боящагося? Что благоговееши мне, Тебе честно благоговеющему?— Богоматерь: Моя прамати приемши разум змиин (поверив змию), изгнана бысть пищи Божественныя (райского блаженства): темже (посему) и Аз боюся целования (приветствия) странного твоего, стыдящися поползновения (опасаясь падения). —Архангел: Вопию Тебе веселяся, приклони ухо Твое и вонми ми, Божие возвещающу безсеменное зачатие: обрела бо ecu благодать пред Богом, еяже никогда обрете другая, Всечистая! — Богоматерь: Дверей Моих отступи, не вещай глаголов, ихже сбытия никакоже можеши показати, Архистратиже. Что Мой ум и душу смущаеши, сия глаголя Ми? — Архангел: Яко многосветлую свещу и Богоделанен чертог вижу Тя; ныне, яко злат кивот, приими, Богоневесто, закона Подателя, благоизволившаго избавити Тобою тленное существо человеческое. — Богоматерь: Странно есть слово твое; да не прельстиши Мене: Дева бо есмь, брака не знающи, и како вместит утроба Моя, Его же величества небесная (все небо) вместити не могут?—Архангел: Со страхом Тебе, яко раб Госпоже, предстою; с боязнию ныне смотрети стыждуся Тебе, Отроковице: как бо дождь на руно (Гедеоново), снидет на Тя Слово Отчее, яко благоволи. — Богоматерь: Являешимися яко человек, и како вещаеши глаголы паче человека? Со Мною бо, рекл ecu, Богу быти и вселитися во утробу Мою! И како буду, глаголи Ми, вместилище пространное и место священия Херувимы Превосходящаго? Да не прельстиши Мене лестию, не познах бо сласти, браку есмъ непричастна: како убо Отроча рожду?— Архангел: Бог идеже хощет, побеждается естества чин (уступает закон природы), и яже паче человека содеваются, моим веруй истинным глаголом, Всесвятая, Пренепорочная! — Богоматерь: Разумети не могу твоих словес известия: чудеса бо быша множицею, Божественною силою чудодействуема, Дева же роди неискусомужне — никогдаже! — Архангел: Лестно мя вещати помыитяеши (Ты думаешь, что я обманываю Тебя), и радуюся, зря Твое утверждение (осторожность). Дерзай, Владычице! Богу бо хотящу удобь скончаются и преславная. — Богоматерь: Обручена Иосифу бых Аз, (но) даже доныне несовокуплена, Архангеле; искуса убо не познавши мужеска, како рожду?— Архангел: Законам естества, Отроковице, не работает Иисус, содетель естества; и Тя да уверит жезл Ааронов, невлажно (без влаги) прорастиший, Тя образовавший, Всенепорочная! Пророческия трубы (святых Пророков) видети издалека сподобишася глубину таинства, егоже слуга есмь, пред дверьми Твоими предстоя. — Богоматерь: Слышах Пророка древле прорекша священную некую Деву раждающую Еммануила; хощу же разумети, како естество человеческое претерпит Божества растворение! (соединение с Божеством) — Архангел: Не опалит, не ужасайся отнюдь, утробы Твоея Огнь Божества, Отроковице: купина бо древле Тя, воображаше (прообразовала), горящи, никакоже опаляема, Всечистая! — Богоматерь: Истины проповедниче, освещаем сиянием Бога Вседержителя, глаголи, Гаврииле, истиннейшая: како нетленней бывши чистоте Моей рожду с плотию Бесплотного Слова?— Архангел: Обещаем Бог Аврааму праотцу благословитися в семени его языком (что о семени его благословятся народы); Тобою же днесь обещание конец приемлет. — Богоматерь: Всеми Невместимый и всеми Невидимый, како Сей может вселитися во чрево девиче, еже Сам созда? Како Сего вместит Мое чрево, Егоже величества Небеса вместити не могут? — Архангел: Поведаю Тебе, о Всенепорочная, како иногда скиния Авраамова прият и вмести Бога, Пречистая! Темже (посему) не сумнися ныне, но любезно приими целование (благовестив), Радосте человеком! — Богоматерь: Оскуде князь от Иуды, время наста прочее, в неже явится Надежда языков — Христос; ты же скажи, како Сего рожду, дева сущи?— Архангел: Твоему праотцу Давиду обещася Бог посадити на престол царства его от плода Твоего чрева; Тя, Иаковлю доброту, едину избра в селение Слова. — Богоматерь: Дивлюся, поразумевающи сия страшные и честные глаголы твоя, и веровати хотящи, помышляю высоты величество, и стыжуся вся, Архистратиже! — Архангел: Дивит, Всенепорочная, и странно бо чудо Твое: едина бо Ты приимеши всех Царя, вмещаема во утробе, и Тя прообразуют пророческая речения, и гадания, и законнии образы. — Богоматерь: Како будет, еже рекл ecu? Глаголи явственнейше: како зачну, Дева сущи Отроковица? Како же и Мати буду Зиждителя Моего?— Архангел: Ищеши от мене уведети, Дево, образ зачатия Твоего? Но той несказанен есть; Дух же Святый, зиждителъною силою осенив Тя, совершит его. — Богоматерь: Понеже убо Всеблагий благоволи в Мя вселитися паче ума: се, и душою и телом, храм есмь чист и соблюден Ему. — Архангел: Дух Божий Пресвятый приидет, Пречистая, на Тя, Боговместимая Владычице, и Сила Вышняго осенит Тя, и родиши Сына, соблюдающа Твое девство невреокденно. Сей Сын есть неродословим! Сей явлься спасет люди Своя, яко благоизволи. — Богоматерь: Глагол твоих, Гаврииле, глас радования приемши, веселия Божественного исполнихся... По глаголу твоему буди Мне, да вселится в Мя Бог! — Архангел: Тебе дадеся радость, Богомати, Божественная: о Тебе еже радуйся вся тварь вопиет, Богоневесто: Ты бо едина Мати Сына Божия нареклася ecu, Чистая!»

467. Праздник воскрешения Лазаря в Церковных песнопениях

Христос за Иорданом. — Смерть Лазаря. — Дерзновение Фомы. — Господь на пути в Вифанию. — Ад содрогается. — Вопрос Всеведущего. — Слезы Жизнодавца. — "Лазаре, гряди вон!" — Ожесточение иудеев. — Поучительные уроки.

«Душеполезную совершивше (окончив) Четыредесятницу, возопиим (вернии): радуйся, граде Вифание, отечество Лазорево! Радуйтеся, Марфа и Мария, того сестры: заутра бо Христос приходит — гласом оживити умершаго (вашего) брата; Егоже глас услышав, горький и несытый ад, страхом вострепетав, и вельми (сильно) возстенав, отпустит Лазаря, укройми (пеленами) обвязана; Егоже чудеси собор еврейский удивився, с ваием и ветвьми Того срящут, и явятся похваляющии дети: благословен Грядый во имя Господне, Царь Израилев!» — Так поет Святая Церковь в пяток 6-й седмицы Великого поста, приглашая праздновать наутро величайшее чудо Христа Спасителя — воскрешение Лазаря. Но еще раньше, с самого понедельника сей седмицы, она подробно изображает в своих песнопениях сие великое чудо всемогущества Христова.

Так во вторник она поет: «Ныне мертвогробная готови, Лазаре мудре, скончаешися бо от жизни, утро (завтра) умрети имый, гроб узри, в онъже (в который) вселишися, но тебе Христос паки оживит, воздвиг четверодневна. В среду: Обону (по ту) сторону Иордана плотию ходя, Иисусе с Тобою сущим глаголал ecu: друг Лазарь уже умре, и погребению ныне предадеся; темже (посему) радуюся, друзи Мои, вас ради, да весте (чтобы вы знали), яко вся вем, Бог сый непреложный, аще и являюся видимый человек. Идем убо оживити его! —Днесь Лазарь умерый погребается, и рыдание поют его сродницы. Ты же, яко Провидец и Бог учеником — провещал ecu: Лазарь успе, но ныне иду воскресити егоже создал. — Во Иудею, Господи, паки идти рек (когда Ты сказал, что опять идешь во Иудею), ученики устрашил ecu: но дерзостно (небоязненно) вопияше Фома: живот есть (Господь — наша жизнь), идем, аще убо и умрём, абие оживем!— На четверток: двоеденствует (второй день проводит) Лазарь во гробе, сущия от века видит умершия; тамо зрит страхи странные, множество неисчетное, держимое адовыми узами... Мария же и Марфа ныне рыдают, видяще во гробе лежаща Лазаря, и болезненно вопиют: аще бы был Христос зде, сродник наш не бы умерл! В пятницу: Что рыдаете горько, жены, имуще (во Христе) живот и воскресение любезное? Идет (Он) оживити ближнего друга, Своим воскресением востание (воскресение) всех (людей) предвозвещали, всех Благодетель. — Грядет Господь: отверзи твоя двери, Вифание! Приими верою Владыку, ибо грядет воскресити от гроба Лазаря, яко един всесилен. — При дверех Христос, прочее, Вифание, не сетуй: в радость бо преложит плач твой, твое воспитание (твоего уроженца) Лазаря воздвиг из гроба. — Грядущу Ти (Господи) к Вифании, шествие Твоих ног враг ощущаше ад и ногами Лазаревыми прикасашеся, глаголя: аще восхочет звати тя Жизнь, не обленися, но изыди разумел бо (ибо я предчувствую) мое разрушение вскоре. — Молю тя, Лазаре, ад рече, — востани, изыди от заклепов моих скоро, отьиди убо: добро бо мне единаго отъемлема рыдати горце (оплакивать потерю одного), нежели всех, ихже прежде алча поглотих. Востани отсюду, послушав гласа, Друг бо твой вон приглашает тя. Сей есть прежде воскресивый мертвые! Илия убо воздвиже мертва и Елиссей купно (так же), но Сей бе онеми (ими) и глаголяй, и действуяй!»

Но вот Господь уже пришел в Вифанию. «Марфа Марии вопияше: Учитель предстоит и глашает тя, приступи! Она же, скоро пришедши, идеже бе стоя Господь, и видевши возопи, падши поклонися, Пречистые нозе Твои облобызающи, глаголаше: Господи! аще бы ecu зде был, не бы умерл брат наш! — Чудо странное и преславное, како Создатель всех, еже не неведяше, яко неведый вопрошаше: где лежит, егоже рыдаете? где погребеся Лазарь, егоже по мале (скоро) из мертвых жива вам воскрешу Аз?»

Наконец Господь уже над гробом Лазаря, Он проливает слезы любви. — «Над мертвецем прослезился ecu, Спасе, Человеколюбче, да покажсеши всем людем, яко Бог сый, нас ради человек явился ecu, и волею прослезился ecu, образы нам предлагая сердечные любве. — Ужасошася ecu, яко видеша Тя, Спасе, слезяща (при гробе) Лазаря умерша, и глаголаху народи: виждь, како его любляше. — Отцу соприсносущное Слово и Бог ныне яко человек молится, молитвы всех приемляй. — Призываеши убо яко человек Отца; яко Бог же Лазаря воздвизаеши. — Камень, егоже тебе (Лазарю) привалиша погребшия тя, сего взяти Иисус повелев, абие воскреси тя, возгласив тебе: Лазаре, востани, гряди ко Мне... — И послушав бездыханный дыхание Дающаго ему, Тебе, Спаса душам нашим, и востав, отложи тление повелением Твоим... и изыде словом, связанный укройми. Вся можеши, вся Тебе работают, Человеколюбче, вся повинуются Ти: Спасе наш, слава Тебе! Манию (мановению) Твоему, Господи, сопротивися никтоже: егда бо мертвого гласил ecu Лазаря, абие бездыханный воставаше, и узы нося, ногами хождаше... и радуяся, еще вопияше: Ты Бог и Создатель мой, Тебе покланяюся, и пою Воскресившаго мя. — Марфины слезы и Мариины утолил ecu, Христе Боже, возгласив Лазаря самовластно, воздвигл ecu гласом, и поклонися Тебе. —Гласом силы Христовы потрясошася врата, сокрушишася вереи (столбы адовы), разрешишася узы мертвого и ад горько воздыхаше, рыдая, и своим вопияше: увы мне! Кий (какой это) и откуду глас, оживляяй мертвые? — Людие видевше ходяща мертвеца четверодневна, удивившеся чудеси, вопияху Избавителю, Бога Тя в песнех величающе. — Ужасошася, Владыко, еврейстии народи, яко видеша воставша мертва из гроба Лазаря, со гласом Твоим, — и пребыша непокорнии чудесем Твоим. О, иудейское безумие! О, омрачение врагов! Кто виде, кто слыша, яко воста человек мертвый смердящий? Илия убо воздвиже, и Елиссей, но не от гроба, но ниже четверодневна! — Слава Тебе, возгласившему токмо — и из гроба воздвигшему мертва четверодневна друга Лазаря!—Поем Твою, Спасе, непобедимую крепость: костьми бо и жилами умерша воздвигл ecu словом Твоим, яко всех Создатель, и сего воскресил ecu, Спасе, от преисподних, как вдовыя сына, суща на одре (погребальном). Общее воскресение прежде Твоея страсти уверяя, из мертвых воздвигл ecu Лазаря, Христе Боже; тем же (посему) и мы яко отроцы, победы знамения носяще, Тебе Победителю смерти вопием: Осанна в вышних! Благословен Грядый во имя Господне!»

Так в песнопениях Лазаревой субботы прославляется великое чудо воскрешения Лазаря. Святая Церковь в этом явлении силы Божией желает и нам дать спасительный урок: «Марфе и Марии подражающе, — говорит она, — вернии, ко Господу послем (впереди себя) божественные (Богу угодные) деяния яко (Марфа и Мария послали Ему) молитвы, да пришед (к нам) наш ум воскресит, мертв лежащий во гробе лености, люте нечувственный, страха божественного никакоже ощущающий и действ живоносных (дел жизни духовной) ныне неимущий, — зовуще: виждь, Господи, и как древле друга Твоего Лазаря, Щедре, предстанием (пришествием Твоим) воздвигле ecu страшным, сице всех (нас) оживи, подаяй велию милость! — Лазаря воздвигл ecu, Христе, Божественным глаголом, и мене, многими прегрешении умерша, восстави, молюся! — Камень ожесточения отвалилеси, Господи, от моего сердца, умерщвленную страстеми воздвигни душу мою, Благий, принести Тебе во умилении ваша добродетелей, яко Победителю ада, сподоби, Владыко: яко да вечный живот улучу, песнословя Твою державу и благоутробие Твое, едине Человеколюбче! — Молитвами Лазаря, Марфы же и Марии нас сподоби зрителей быти Креста и страстей Твоих, Господи, и светоносицы дней и царицы Воскресения Твоего, Человеколюбче!»