«...Иисус Наставник, помилуй нас!»

Ангел, открывавший Даниилу последнее время человеческой истории, начал так: Я возвещу тебе, что начертано в истинном писании (Дан. 10, 21). И, описав все несчастья, которые выпадут на долю людей последнего времени, Ангел Божий заканчивает так: спасутся в это время из народа твоего все, которые найдены будут записанными в книге (Дан. 12, 1).

Последний ветхозаветный пророк, ангелоподобный Малахия, также говорит об этой таинственной книге: Внимает Господь и слышит это, и пред лицем Его пишется памятная книга о боящихся Господа и чтущих имя Его (Мал. 3, 16).

Так написано в Ветхом Завете об этой невидимой книге.

Не меньше упоминается эта книга в Новом Завете. Особенно у апостола Павла и апостола Иоанна Богослова.

Пишет святой Павел филиппийцам о своих сотрудниках, подвизавшихся, говорит, со мною и с Климентом и с прочими сотрудниками моими, которых имена - в книге жизни (ср.: Флп. 4, 3).

Быть изглаженным из этой книги - значит быть отъединенным от Христа и Его Царства. В этом смысле сказаны и слова Павловы о нем самом и о народе израильском: я желал бы сам быть отлученным от Христа за братьев моих, родных мне по плоти (Рим. 9, 3).

Святой Иоанн, тайнозритель, в своих видениях, превосходящих все, что когда-либо смертный человек мог увидеть и предвидеть от сотворения мира до конца света, слышал от Христа и эти слова: Побеждающий облечется в белые одежды; и не изглажу имени его из книги жизни, и исповедаю имя его пред Отцем Моим и пред Ангелами Его. Только тот и войдет в Царство и в бессмертную жизнь, чье имя назовет Христос. Об этом свидетельствует и притча о богаче и Лазаре. Господь не хотел упомянуть мирское имя немилосердного богача, и богач попал в ад. Упомянуто имя убогого нищего Лазаря, и душа Лазаря отошла в Царство жизни и света.

Vision of the book. And I saw in the right hand of Him who sat on the throne a book written within and without, sealed with seven seals. Only the Lamb of God was worthy to remove the seals from this mysterious book. And when He took them off, various things happened on earth. The book of historical destinies of peoples and people - isn't it that mysterious book?

Unwritten and written in the book of life. When before the end of time a beast with seven heads and ten horns appears, the holy Apostle John saw, then all those who dwell on the earth will worship him, whose names are not written in the Lamb's book of life (Rev. 13:8). This mysterious book, therefore, is the book of the Lamb, that is, the book of Christ.

And again He goes on to say: "And those who dwell on the earth shall be amazed, whose names are not inscribed in the book of life from the beginning of the world, seeing that the beast was, and is not, and shall appear" (Rev. 17:8).

The vision of the Last Judgment, as seen by St. John, agrees with the vision of the prophet Daniel: "And I saw the dead, small and great, standing before God, and the books were opened, and another book was opened, which is the book of life; and the dead were judged according to what was written in the books, according to their works (Rev. 20:12).

After the completion of the Judgment of God, a new heaven and a new earth, and a heavenly Jerusalem appeared to John, a city full of the radiance of the glory of the Lord. No unclean man shall enter this city; none but the angels and the righteous of God. For it is said: "And no unclean thing shall enter into it, nor shall any one be given over to abomination and falsehood, but only those which are written in the Lamb's book of life" (Rev. 21:27).

In conclusion, St. John warns anyone who dares to add anything to his visions or take anything away from them, and says: "And if anyone takes anything from the words of the book of this prophecy, God will take away from him a part in the book of life" (Rev. 22:19).

Up to now we have cited the testimonies of the prophets and apostles about the invisible book of life. And now let us cite the testimony of the Most High and All-True, the testimony of the Lord Himself, for Whom the prophets and apostles were only servants, working for the salvation of man.