Commentary on the Gospel of Luke

     Although the Lord knows the ill-will of the Pharisees, nevertheless He dines with them because they were wicked and needed to be corrected. For this is why He dines with them, that He may have occasion for the improvement of their morals. For example, even now, looking at their unreasonable custom of washing before eating food, he teaches that the soul must be cleansed by good deeds, since rinsing with water cleanses not the soul, but the body. They, foolish, thought that by immersing themselves in water and washing their bodies together with their bodies, their souls were cleansed. Therefore, the Lord took advantage of the fine example of the chalice. And just as it was the time of the table, He mentions the cup and the dish, and, borrowing the testimony of what lay before his eyes, he convinces the Pharisee that just as it is of no use if the cup is clean on the outside, but filled with all kinds of dirt on the inside, so there is no benefit if, when washing the body, the soul is filled with all kinds of uncleanness, such as theft and deceit. The Lord hinted at the two dominant passions of the Jews: with the word "theft" - on covetousness, with the word "deceit" - on envy and the consequences of envy. So, there is no benefit if the soul is in such a state. Reckless! Did not He also create the soul, Who created the body on which you dwell so much? Therefore, you must purify your soul. Then he teaches them how the inward is cleansed, namely: he points to almsgiving. See, perhaps, how He, pointing to almsgiving, heals both of their passions, I mean envy and theft. For he who is truly merciful will neither steal from him to whom he gives alms, nor envy him. Thus, since He condemned the two passions in them, He expels them with one remedy, namely almsgiving, which is the first door of idolizing love. And where there is love, what kind of covetousness and envy? "Of what you have," that is, of your possessions. He said well: "of what you have," and not simply: "of what you have," because possessions are in the heart of the covetous and dominate him.

     Но горе вам, фарисеям, что даете десятину с мяты, руты и всяких овощей, и нерадите о суде и любви Божией: сие надлежало делать, и того не оставлять. Горе вам, фарисеям, что любите председания в синагогах и приветствия в народных собраниях. Горе вам, книжники и фарисеи, лицемеры, что вы - как гробы скрытые, над которыми люди ходят и не знают того. На это некто из законников сказал Ему: Учитель! говоря это, Ты и нас обижаешь. Но Он сказал: и вам, законникам, горе, что налагаете на людей бремена неудобоносимые, а сами и одним перстом своим не дотрагиваетесь до них. Горе вам, что строите гробницы пророкам, которых избили отцы ваши: сим вы свидетельствуете о делах отцов ваших и соглашаетесь с ними, ибо они избили пророков, а вы строите им гробницы. Потому и премудрость Божия сказала: пошлю к ним пророков и Апостолов, и из них одних убьют, а других изгонят, да взыщется от рода сего кровь всех пророков, пролитая от создания мира, от крови Авеля до крови Захарии, убитого между жертвенником и храмом. Ей, говорю вам, взыщется от рода сего.

Фарисеи именно для того, чтобы не преступить Закона, давали десятину и с самых незначительных предметов, и если кто упрекал их в мелочности, они ссылались на Закон, который повелевал приносить священникам десятину со всего. Поэтому Господь и говорит: как сим вы не пренебрегаете, так надлежало вам творить суд и любовь Божию. Поскольку фарисеи были неправосудны, притесняли вдовиц и сирот, то Господь говорит: должно вам иметь "суд", то есть правосудие. Поскольку же они были презрительны и к Богу, без рассуждения простирая руку к священным делам, то Господь заповедует им иметь "любовь Божию". Ибо кто любит Бога, тот к делам Его не приступает с пренебрежением. А мне кажется, поскольку два вида любви: любовь к Богу и любовь к ближнему, то, быть может, Господь делает намек на два эти вида: словом "суд" обозначает любовь к ближнему, так как правосудие и непритеснение ближнего происходят от любви к нему, а словом "любовь Божия", без сомнения, обозначает всецелое расположение к Богу. И когда кто любит ближнего не по какому-нибудь мирскому или постыдному расположению, но ради Бога, тогда и эта любовь может быть названа любовью Божией, так как она заповедана Богом и благоугодна Ему. - Они (фарисеи) любили, чтобы всякий человек отдавал им честь и чтобы в народных собраниях называли их титулом: учитель (Мф. 23, 7); это означают слова: "приветствие, председание". Господь же говорит: вы подобны гробам, которые полны всякой гнилости, а снаружи блещут мрамором; люди по наружности их не узнают, какими правилами они руководствуются в жизни (почему они ходят), а если бы знали, то отвратились бы по причине внутренней скверности. - Законник безрассудно сам себя подвергает обличению. Законники были иное, чем фарисеи. Фарисеи считались подвижниками и отсеченными от прочих, а законники были книжники и учителя и для желающих разрешали вопросы из Закона. Они (законники) налагали на людей бремена тяжелые и неудобоносимые; а сами не дотрагивались до этих бремен и перстом своим, то есть сами ничего не соблюдали из того, что заповедовали прочим. Ибо когда учитель сам делает то, чему учит, тогда он облегчает бремена, подавая в самом себе пример и ободряя учеников. Когда же он ничего не делает из того, чему учит, тогда бремена кажутся ученикам истинно тяжелыми, так как де и учитель не может выполнить их. - Господь обнаруживает также, что иудеи - потомки Каина и наследники его злобы, когда говорит, что вся кровь, пролитая от Авеля до Захарии, взыщется от рода сего. Вы, - говорит, - убивали пророков, братьев ваших, как и он - Авеля. Почему не без основания некоторые принимали Каина за образ людей, побивавших пророков, за что отмщено им в семь раз, то есть наказанием легчайшим, а Ламеха - за образ людей, убивших Христа, за что отмщено им в семьдесят раз седмижды (Быт. 4, 24), именно: рассеянием в плен безвозвратный. - Кто же был Захария, которого убили между храмом и алтарем? Одни говорят, что это давнишний Захария, сын Иодаев, которого побили камнями, как известно из книги Царств (2 Пар. 24, 20-21). Другие же говорят, что это отец Предтечи. Он не исключил из ряда дев Богородицу после того, как она родила Христа, и поставил ее на том же месте, где и они стояли; а это место было между храмом и внешним медным алтарем. За это и убили его. Так как некоторые ожидали во Христе будущего царя своего, а другие между тем не желали быть под властью царя, то поэтому убили этого святого и за то, что он утверждал, что родила Дева и что родился Христос, будущий Царь их, что было им противно, ибо они желали быть без царя.

     Горе вам, законникам, что вы взяли ключ разумения: сами не вошли, и входящим воспрепятствовали. Когда Он говорил им это, книжники и фарисеи начали сильно приступать к Нему, вынуждая у Него ответы на многое, подыскиваясь под Него и стараясь уловить что-нибудь из уст Его, чтобы обвинить Его. 

The Lord called the "key of understanding" teaching and guidance by means of the Law, which can lead to Christ. For the Law, without a doubt, serves as a guide to Christ (Gal. 3:24). Thus, the lawyers apparently explained the Law, and yet maliciously held the key of understanding and did not open the doors of the Law, through which they and the people could come to Christ. The law is the door to Christ. But this door remains closed unless someone explains the dark side of the Law and thus opens the door. For the Lord also said: "If ye had believed Moses, ye would have believed me also" (John 5:46). And again, "Search the Scriptures, they bear witness of Me. But ye will not come unto me" (John 5:39-40). For example, I will point out one.

     Among the Jews, as we know, the lamb was slaughtered, the thresholds were anointed, they ate these meats, and this was their victory over the destroyer (Exodus 12:1-13). All this was foreshadowed by the Mystery of Christ.

     When Christ was sacrificed as the Immaculate and Most Pure Lamb, then our thresholds were anointed, that is, the heart and will, and their threshold, that is, the mind, and we tasted the flesh of the Son of Man and defeated the destroyer of our spiritual strength. And so many of the statutes of the Law pointed to Christ.

     Although the Law was as it were covered and locked by the darkness of the letter, as if by a door, yet if anyone was entrusted with teaching, he had the key of understanding; and if he had willed, he could have opened it, and he himself would have entered, and would have brought in others. But the lawyers did not do this, but took the key of understanding, that is, hid it, hid it from sight; but when this key, that is, the interpretation of the Law, was taken from the midst (hidden), then its door was also shut. "By the key of understanding you can understand faith as well. For the knowledge of the truth comes through faith, as the prophet Isaiah says: "Unless ye believe, ye shall not understand" (Isaiah 6:10). Thus, the lawyers took the key of understanding, that is, faith, from the environment and hid it. For they did not allow some to believe in Christ, the Savior of all. He performed miracles, and the people, believing for the sake of these miracles, would have recognized Him as God, but they (the lawyers) said that He performed these miracles by the power of Beelzebub. Do you see how they took the key of understanding, not allowing them to believe that which would themselves lead to knowledge? He (Christ) taught the will of God in the synagogues, and they (the lawyers) said: He has a demon and is possessed, why do you listen to Him?

     Thus, they (i.e., the Pharisees and scribes) truly took the key of understanding, but they themselves did not enter in and did not let others in, and moreover those who were "entering," that is, already capable of knowing God. - While He was still saying this, instead of confessing their impotence, as if to refute His words, they declared themselves to be wiser than Him, and began to stop His mouth, that is, to constantly question Him and perplex Him. For usually there is a difficulty in speech, when one person is suddenly asked by many people, and moreover about different subjects. Then this man, not being able to answer everyone, gives the unreasonable a reason to consider himself defeated. These accursed plotted the same against Christ. Many of them, questioning one, thought to confuse Him in His speeches and bring Him into difficulty, as He who was unable to answer them: what happened and probable. For how can one suddenly answer many different questions? This can also be taken in the following meaning: to catch Him from the mouth and rebuke Him. For when someone is caught in his own words, he seems to close his own mouth, that is, he is rebuked by his own lips and condemned. This meaning is also evident from the following. For it is said, "Trying to catch something out of His mouth." That which was named a little before, is now replaced by the words "to catch out of His mouth."

     Questions were put to Him concerning the Law (of Moses), in order to convict Him as a blasphemer who blasphemed Moses (for they suspected Him of this), then concerning Caesar, in order to declare Him a troublemaker and a coveter of power, and about all such things as evil souls and full of all malice could invent.