Andrey Vyacheslavovich Kuraev

Корр.: Отец Андрей, вы упомянули о даре прозорливости применительно к отдельным людям. Можно ведь говорить о прозрении святыми судеб Божиих и относительно целого народа.

А. К.: А знаете, о судьбах народов все церковные проповедники во все времена говорили одно и то же. Начиная с пророков Ветхого Завета и кончая современными старцами все они говорят: “Братья и сестры, те испытания, которые у нас были и еще будут, та горечь, которую мы вкушаем, все это мы должны принять из рук Божиих как наказание за наши собственные мерзости”. Поэтому не ищите виноватых на стороне: египтян, вавилонян, татар, поляков или масонов, но поймите, что дело прежде всего в вас самих. Один и тот же урок столетие за столетием преподносится нам вновь и вновь. Но мое собственное ощущение, что мы этот урок не усваиваем.

Корр.: Можно ли к истории России приложить ту схему, которой осмысляется история древнего Израиля на страницах Ветхого Завета?

А. К.: И да и нет. Это правда, что народ церковный является наследником как обетований, так и угроз, возвещенных Древнему Израилю. Но надо помнить, что речь идет именно о народе церковном. А этот церковный народ, во-первых, – это не вся Россия, во вторых, – это больше чем Россия. Потому мы не можем сказать, что эта библейская схема пророчествует именно о русской национальной истории. Эта схема реализуется во всей общемировой православной истории. Мы помним о наших страшных испытаниях и уроках. Но почему мы забываем о не менее трагических и смыслонаполненных испытаниях в истории румынского, сербского, греческого народов? А история православных арабов, или египтян? Сколько веков они стонут под мусульманами?

Самое печальное, что нет оснований говорить, что наша церковная жизнь стала чище и лучше, пройдя горнило гонений. Действительно, небывалые гонения обрушились на нашу Церковь в ХХ веке. Самое горькое и вроде бы самое действенное лекарство Господь дал нам. И что же?.. «Во что вас бить еще, продолжающие свое упорство?» (Ис. 1,5). Какие уроки вынесла наша Церковь из ХХ века? Не благодарны ли мы в глубине души большевикам за то, что они загнали нас в “гетто”, где теперь стало довольно-таки безопасно и уютно и где мы можем спокойно решать наши частные дела? Большевики выстроили ограду вокруг Церкви – чтобы она не влияла на подрастающие поколения строителей коммунизма. Теперь мы сами эту ограду реставрируем. В церковной среде распространено убеждение, что служение Богу – это только богослужение, что церковная жизнь тождественна жизни литургической. Нередко священник, который пробует выйти к людям за храмовую ограду, идет в школу, университет, в газеты, в больницы, начинает восприниматься как «обновленец» и «протестант».

Духовный и интеллектуальный центр православной России – Троице-Сергиева лавра с Московской духовной академией. Но есть ли при академии обычная приходская школа для детей Сергиева Посада? Была попытка создать ее при академии в начале 90-х годов. Но, просуществовав несколько месяцев, она закрылась. Причина была прозаична до отчаяния: дети, как оказалось, наносят грязь и причиняют беспорядок – уборщица попросила доплачивать ей за дополнительный труд по воскресеньям. Таких денег не нашлось. Занятия прекратили. И в семинарии так до сих пор и нет хоть сколько-нибудь значительного количества студентов из числа жителей стотысячного Сергиева Посада.

А когда послушаешь приходские проповеди и пересуды на тему «Уроки ХХ века», почитаешь о том же материалы наших газет – становится печально. «Ничего не забыли и ничему не научились»… Вместо осмысления наших вполне реальных церковных болезней – призывы к покаянию в грехах далеких предков. Вместо поиска болезней в нас самих и в нашей истории – поиски врагов вовне.

In June 1998, a hurricane swept over Moscow. In church circles, they immediately started talking: "This is a warning to the Moscow authorities to close dens and the condom trade..." Yes, for the believing eye this is an undoubted sign of God's wrath. But whose sins caused this anger? And I would be glad to consider that this is God's wrath for the propaganda of debauchery, but I cannot. After all, the hurricane tore off the crosses from our churches (including in the Novodevichy Convent), and did not sweep away the condom warehouse. The hurricane left untouched the casino, located next to the Church of the Nativity of St. John the Baptist on Krasnaya Presnya, where I serve, but tore the cross off the bell tower of my church. So we should not look for other people's sins.

It is we, the Orthodox, who live in such a way that God has to warn us with such storms. Maybe the domes were torn apart because we put too much effort into gilding the domes and crosses instead of preaching the Gospel? Yes, the cross shining in the heavenly heights is also a sermon, also a reminder of God. Remember Gumilev's St. Isaac's Cathedral in St. Petersburg: "By the faithful stronghold of Orthodoxy Isaac is carved into the sky..." But there are also Gospel lines: "Some Pharisees said to Him: ... rebuke Thy disciples! But he answered and said to them, ... if they are silent, the stones will cry out" (Luke 19:39-40). This was the case in the years of state atheism, in those years when the Constitution recognized "the right to conduct atheistic propaganda and worship." The right to "religious propaganda" was not provided. The Church (people) was silent at that time, but the stones (temples) and icons preached the beauty of the Gospel. At that time, the icons of St. Andrei Rublev brought more people to faith than the efforts of any preacher. But now you can address people directly. And you can call people to church not with the voice of a bell, but with a human word. It is not the beauty of a stone church, but the power of thought and persuasion that can lead people to Christ. Maybe that's why the bell towers were damaged by the hurricane? Maybe this is a reminder that it is not with a bell, but with a living sermon that people should be summoned?..

Church Moscow was not horrified that day, did not kneel down, but breathed a sigh of relief with joy when Fr. Alexander Shargunov prompted it: it is not God who is angry with us, it is with the "new Russians." Icons of the Mother of God weep, and official church publications write: "To accept this miracle as a sign of God's mercy." Indeed: "What else shall I beat you into"...

Rep.: And what exactly do you think about the future of Russia?

A.K.: I am not a prophet at all, and I can only share some experience of observing the life of the country, an experience that I take away from my many trips. I would summarize my observations as follows.

First. As a Muscovite, I have a sense of guilt towards the rest of Russia. Especially today. Against the background of general ruins, Moscow under construction looks like a kind of "vampire" who sucks living juices from everywhere. Perhaps partly because of this, it seemed to me that the salvation of Russia would come from the provinces, that healthy, deep popular forces would arise from there, that new Minins and Pozharskys would come... After traveling, I parted with this hope. I have the impression that Moscow is the brightest, most ecclesiastical city in Russia. Yes, there is a lot of dirt, a lot of filth, but at the same time, there is such a lively church life here as nowhere else. Monasteries, church institutes, brotherhoods, hospitals, newspapers, radio. There are wonderful priests and wise spiritual fathers. The fact that there are half a thousand parishes in Moscow862 means that a person has the opportunity to choose his own church and spiritual father, his style of spiritual life. A Muscovite has no right to complain that I would like to know something about Orthodoxy – but there is nowhere to go... And in the provinces, I see too often that church life there is still reduced to the need for correction, and missionary work and education have been forgotten. So evil is spreading from Moscow, but spiritual revival will also begin from Moscow.

Second. I do not want people to place too much hope in the Church. We should not be fascinated by the Church (the earthly Church, for those who see political power in us do not even think about the Heavenly Church), so that we do not have to be disappointed. Our Church today is very weak, it is disabled both in Moscow and throughout the country. An invalid cannot be required to take and challenge the miracle judo to a mortal battle and knock off three of his heads in one fell swoop.