Olivier Clément

Уже в Писании есть аспект воплощения. Писание воплощает в себе Слово, а воплощение Слова довершает преобразование слушания и чтения Слова в Евхаристию.

Ибо истинно–христианская мысль евхаристична. Евхаристия разума – ведь надлежит любить Бога также всем разумом – приуготовляет нас к брачной встрече с таинством; таинство же в свою очередь просвещает разум.

Сказано, что мы пьем кровь Христову, не только когда принимаем ее согласно таинственному обряду, но также тогда, когда внимаем словам, заключающим в себе жизнь, как Он сам сказал о Себе: Слова, сказанные мною, суть дух и жизнь.

Ориген

Гомилии об Именах, 16, 9.

Поистине до Иисуса Писание было водой, но после Иисуса стало для нас вином, в которое Он его претворил.

Ориген

Комментарий на Евангелие Иоанна, 13, 60.

Писание составляет, таким образом, Тело Слова. Последний смысл Первого Завета раскрывается во Христе через символы и «типологию», которая обнаруживает в библейских действующих лицах и событиях «типы», то есть образы воплощенного Слова и его спасительного действования. Область христианского символизма – Воплощение, соединение Божественного и человеческого в личности Слова. Итак, вся Библия целиком есть момент Воплощения.

Вот как ты должен понимать Писание как единое и совершенное Тело Слова.

Origen

Fragment of the homily on Jeremiah.

In the two angels [who appeared in Christ's tomb] we can recognize two Covenants... They met where the Body of the Lord is, for in a similar way announcing the incarnation, death, and resurrection of the Lord, both Testaments seem to be here: the Old at His head, and the New at His feet. That is why the two cherubim guarding the atoning sacrifice also look at each other... In fact, the cherubim means the fullness of knowledge. What do the two cherubim symbolize if not the two Testaments? What is the sacrifice if not of the Incarnate Lord, of whom John says that He became a sacrifice for sin? When the Old Testament shows how that which the New Testament proclaims to be accomplished in the Lord, they look at each other like two cherubim, turning their gaze to the atoning sacrifice. according to the mystery ordained by His love.

Gregory the Great

Homilies on the Gospels, 2, 53, 3.

The presence of the Word is given in the circles of initiation: the closer it is, the more intense this presence is. The Bible is the "gospel preparation" and is concentrated in the Gospels, which in turn find their fullness in the Gospel of full dedication – the Gospel of John. To enter into John's proclamation is to identify with Christ's beloved disciple. Here the invocation of the Name is announced, in the rhythm of the beating of the heart of Jesus, on whose bosom rests the head of John.