St. Cyril of Alexandria

K. And besides the nod, "Make also," he says, "a lid of pure gold: the length thereof is two cubits and a half, and its breadth is one and a half cubits; And thou shalt make two cherubim of gold: thou shalt make them of chased workmanship at both ends of the mercy seat; Thou shalt make one cherubim at one end, and another cherubim at the other end. Make the cherubim on both sides of the mercy seat [protruding] from the mercy seat; And the cherubim shall be with their wings outstretched, covering the mercy seat with their wings, and their faces toward one another: the faces of the cherubim will be toward the mercy seat. And thou shalt put the mercy seat on top of the ark, and put into the ark the revelation which I will give thee; there I will reveal myself to you, and speak to you over the mercy seat, in the midst of the two cherubim that are over the ark of the testimony, concerning all that I will command the children of Israel through you" (Exodus 25:17-22).

P. Then, what do you think purgatory means?

К. Что касается буквы и сени, оно было сделано из чистого золота и возложено на лежавший под ним кивот: ибо поэтому и называется покровом. Обращавшиеся же к нему и взиравшие на него украшенные славою священства, казалось, обращались к Богу и взирали на Него. Если же разуметь духовно, то мы скажем, что очистилище (??????????) есть Соделавшийся ради нас человеком, «которого Бог предложил в жертву умилостивления в Крови Его через веру, для показания правды Его» (Рим. 3, 25): ибо так говорит Павел. Пишет же к нам в Послании и Иоанн, мудрейший ученик: «Дети мои! сие пишу вам, чтобы вы не согрешали; а если бы кто согрешил, то мы имеем ходатая пред Отцем, Иисуса Христа, праведника; Он есть умилостивление за грехи наши, и не только за наши, но и за [грехи] всего мира» (1Ин. 2, 1-2): ибо чрез Него очищение и всякая молитва и испрашивание благ: потому что «Доныне,— говорит Он,— вы ничего не просили во имя Мое» (Ин. 16, 24); «просите и дастся вам» (Мф.7, 7). Итак, Сам Он есть очистилище: ибо чрез Него милостив к нам Отец и в Нем прекращается всякий предел молитвы, и чрез Него мы приходим (к Отцу), не иначе будучи приняты. Поэтому и говорит: «Я есмь путь» (Ин. 14, 6) и: «Я есмь дверь» (Ин. 10, 9) и: «никто не приходит к Отцу, как только через Меня» (Ин. 14, 6). Впрочем, хотя единородное Слово Божие и соделалось подобным нам, низведши Само Себя до человечества и истощания, однако же Ему по естеству свойственно и быть мыслимым в боголепной славе, и пребывать в высшем твари превосходстве, как то было, несомненно, и до воплощения. Поэтому Херувимы обстоят очистилище, покрывая его крылами и обращенные к нему и всегда утверждая на нем лицо свое: стояние их справа и слева есть ясное доказательство копьеношення а всегдашнее взирание Херувимов па очистилище, кажется, указывает как бы на напряженность и ненасытимость высочайших сил в богосозерцании. И пророк Исайя описывает Сына особенным образом, говоря: «видел я Господа, сидящего на престоле высоком и превознесенном, и края риз Его наполняли весь храм. Вокруг Него стояли Серафимы; у каждого из них по шести крыл: двумя закрывал каждый лице свое, и двумя закрывал ноги свои, и двумя летал» (Ис. 6, 1-2). И если бы кто думал, что Серафимы покрывали лицо и ноги Бога, то ничего нет безрассудного так думать: ибо, переводя на греческую речь значение слова «Серафим», мы найдем его указывающим на полноту знания или изобилие мудрости. По этому премудрые и высочайшие силы своим положением очень ясно показывают, что видеть лиц Божие кому бы то ни было невозможно: потому что совершенно невидимо превосходящее всякий ум естество и обитает «в неприступном свете», по слову блаженного Павла (1 Тим. 6, 16); и никто «не узрит лице» Божие, «и жив будет» (Исх. 33, 20), как это Им Самим было справедливо сказано священнейшему Моисею. Также никто не может узнать следы и пути Его, ибо написано: О, бездна богатства и премудрости и ведения Божия! Как непостижимы судьбы Его и неисследимы пути Его!» (Рим. 11, 33). Поет же и блаженный Давид и воспевает мудрую песнь: «Путь Твой в море, и стезя Твоя в водах великих, и следы Твои неведомы» (Пс.76, 20): ибо как не может кто-либо видеть в водах следа человека ли то, или корабля, или плавающих в них, так не может кто-либо усмотреть и путей Божественных и неизреченных, образом которых служат ноги. Если же бы кто предположил, что святые Серафимы покрывают крылами свои лица и ноги, то мы будем разуметь здесь то, что невозможно видеть начало или конец учения или ведения о Боге, ибо и оно непостижимо и выше ума человеческого. Начало же всякого тела — глава, а конец — ноги. Итак, очистилище есть Христос, Который, и во плоти явившись, тем не менее, естеством и истинно есть Бог и Господь, имея раболепно стоящими вокруг Его даже самые высочайшие силы. Засвидетельствовало же нам негде и Священное Слово, что после того, как отступил сатана, прекративши искушения Христа, когда Он ради нас постился, «Ангелы приступили и служили Ему» (Мф.4, 11): ибо они «суть служебные духи, посылаемые на служение для тех, которые имеют наследовать спасение» (Евр.1, 14). «С верху же очистилища познан буду тебе, — говорит, — и возглаголю тебе», — обозначая чрез это, как я думаю, нечто двоякое: или то, что Христос, будучи человеком, будет говорить, однако же, то, что выше естества человека и не пребудет единственно на степени истощания, поелику Он есть Бог и от Бога по естеству, ибо: «Я,— сказал Он,— и Отец - одно» (Ин. 10, 30) и: «Видевший Меня видел Отца» (Ин. 14, 9); или, может быть, то, что Он познается с верху очистилища и Херувимов, то есть в превосходстве и славе высшей человека и всего произведенного, в котором высочайшее и превосходнейшее суть Серафимы: ибо преславное и прекраснейшее естество есть Бог, а произведенное подобно Ему по причастию; находящимся же вокруг и вблизи Его Он к тому прибавляет участие в Его собственном и естественном сиянии, как свете, отражающемся от какого-либо близлежащего предмета и своим блеском осиявающем встречающееся.

П. Речь наша правильна и обработана для истины.

К. После устройства очистилища и иным способом сеннописует Он нам таинство Христа, говоря: «и сотвориши трапезу» из чистого золота (Исх. 25, 23). Повелевши прикрепить к ней кольца и вложить в них золотые носила и весьма ясно указавши размеры и способы устройства ее, с помощью которых она могла бы получить в высшей степени отличный вид, Он говорит: «и полагай на стол хлебы предложения пред лицем Моим постоянно» (Исх. 25, 30). Повелел также, чтобы золотыми были и сосуды ее: блюда и кадильницы, кружки и чаши (25, 29). Не очевидно ли указываем здесь был нам «хлеб с небесе», имевший быть предложенным по времени на святых трапезах церквей и «дает жизнь миру»? (Ин. 6, 33.)

П. И очень.

К. А блюда и кадильницы, кружки и чаши и все то, посредством чего исполняемо было таинственное и священнейшее назначение святой трапезы, не суть ли образы Божественных сокровищ, друг мой?

P. Exactly.

K: But that's in the book of Exodus. And the table and the showbread were announced by the Lawgiver in the book of Leviticus. Here He seems to expand this commandment and clearly teaches how the offering should be made, saying: "And take wheat flour and bake twelve loaves of it from it; in each loaf there shall be two tenths [of Ephah]; and thou shalt lay them in two rows, six in a row, on a clean table before the Lord; and thou shalt put on [each] row of pure frankincense, and it shall be with the bread, in remembrance, as a sacrifice to the Lord; On every day of the Sabbath they shall be laid constantly before the Lord from the children of Israel: this is an everlasting covenant; they shall belong to Aaron and his sons, who shall eat them in the holy place, for it is a great holiness unto them of the sacrifices of the Lord: [it] is an everlasting ordinance" (Lev. 24:5-9). In the Book of Numbers, He again pointed out to us, as it were, one bread from heaven and from us, for the Word, being God, became like us "and dwelt among us" (John 1:14), He pointed out, saying to the priest Moses: "Speak unto the children of Israel, and say unto them, When ye enter into the land into which I am leading you, and eat the bread of the land, then offer up an offering to the Lord; from the firstfruits of your dough you shall offer up the cake for an offering; offer it up as the threshing floor is offered; of the firstfruits of your dough you shall give to the Lord for an offering throughout your generations" (Num. 15:18-21). From these words, everyone can easily discern the mystery of truth. But in due time we will speak about this subtly and thoroughly, and we will transfer the discourse about it to another work of scripture. However, I think, Palladius, that anyone can be amazed at the following in the present case.

P. What do you mean by this?

K. Making Immanuel visible to us in many ways, He depicts His features in other words, for He says to Moses: "And make a lamp of pure gold; this lamp must be chased; its stem, its branches, its cups, its apples, and its flowers shall come out of it; six branches shall go out of the sides thereof: three branches of the candlestick from one side thereof, and three branches of the candlestick from the other side thereof" (Exodus 25:31-32). And then, having added to this that which pertains to the decoration and use of this work of art, I mean krini (in other words: lilies), cruzi (that is, round, apples) and cups, he adds: "The whole [must] [be] chased, whole, of pure gold. And thou shalt make seven lamps unto it, and set upon it its lamps, that they may shine on the front side thereof; and tongs thereof, and trays thereof, of pure gold; from the talent of pure gold, let him be made with all these utensils. See that you make them according to the pattern that was shown to you on the mountain" (25:36-40). Thus, the golden lampstand represents the image of Christ; for the Son is God by nature and in truth; whereas, as we have explained above, Divine brightness and superiority must be likened to gold. And Immanuel is sculpted (a lampstand) because he is beautiful and above all words, as far as mental goodness is concerned: for it is written that He is "more beautiful than the sons of men" (Psalm 44:3). Thus, the fact that the lamp was sculpted indicated very well the excellent, that is, divine, appearance of Immanuel. On the right and on the left, the branches, growing as if from a tree, ascend together with the middle stem, it is said, and rise to an equal height with it: for the Only-begotten, being one in nature and simple in essence, like God, seems to be plural in the diversity of His actions: but there is nothing in Him that is alien or alien, although in His divine virtues He is thought of as if He were not simple; because it is thought of as light, and life, and power, and incorruption. Wishing, I think, to teach that there is nothing in Him that has been assimilated from without, He added the following: "Of pure gold... its stem, its branches," that is, God is not sanctified in the same way as that which is produced, nor as, for example, the Angels, conceived in their nature, but illumined by His grace and glory, and anointed as with pure gold, by the gift of the Spirit, but by nature is this very thing, that is, God, the purest and highest nature. "Seven lamps": for the illumination from Christ is diverse: and "To one is given by the Spirit the word of wisdom, to another the word of knowledge, by the same Spirit" and so on (1 Corinthians 12:8 and 10). Again, the number seven is a sign of perfection: Immanuel is all-perfect by nature, like God, and in the division of the gifts that proceed from Him, He is perfectly invited to those who are worthy to receive them: for it is not "in measure that He gives the Spirit," according to the words of John (John 3:34), but from His fulfillment "we have all received" (John 1:16). Then He says: "Make seven lamps for him, and set his lamps upon him" (Exodus 25:37). But what this ordination should be, He clearly revealed in the book of Numbers, saying: "And the Lord said to Moses, saying, 'Tell Aaron, and say to him, 'When you light the lamps, there must be seven lamps burning on the front of the lamp. Aaron did so: on the front side of the lampstand he lit his lamps, as the Lord commanded Moses" (Num. 8:1-3). And so, understand that the seven lamps (luminaries) placed in front of the lamp cast light on those who beheld, for it is not to those who are behind and as if turned away from God that the Divine and mental light shines, but to those who are brought to the contemplation of Him through sanctification, and who have already turned their faces to Him through boldness in faith and through excellent honesty in right life; for everything that is vicious and disobedient is abominable and hateful, but honorable and God-honored, obedient and restrained. For this reason, to the Jews, who irresistibly decided to offend Him, He also says through the mouth of Isaiah: "And when you stretch out your hands, I hide My eyes from you" (Isaiah 1:15); "The eyes of the Lord [are turned] on the righteous," as sung in the Psalms (Psalms 33:16).

P. Pravda.

K. This holy lamp was also clearly mentioned by the divine Zachariah, for he said: "And the angel who spoke to me returned, and awoke me, as one awakens a man from his sleep. And he said to me, What do you see? And I answered, I see, behold, a lamp all of gold, and a cup of oil on the top thereof, and seven lamps on it, and seven tubes by the lamps that are on the top of it. and two olive trees on it, one on the right side of the cup, the other on the left side thereof. And I answered, and said to the angel who spoke to me, What is this, my lord? And the angel that spoke to me answered and said to me, 'Do you not know what this is?' And I said, I do not know, my lord" (Zech. 4:1-5). And so, the blessed prophet asked, saying, "What is this, O Lord?" And the Divine Angel, having inserted a brief narrative (4:6-10), interprets the vision and attributes the arrangement of the lamp to Christ, speaking of the seven lamps on it: "These are the eyes of the Lord, which encompass the whole earth with their gaze" (4:10): for, to use a sensual form of expression, God looks upon us with innumerable eyes, and beholds human works, "He knoweth that which is in darkness," according to what is written, and the light is with Him (Dan. 2:22): for if God sends light to us who are in the world, how much more and above all others does He abound in it in His nature; or, if some suspect that this is not so, then perhaps it is time to appeal to those who have decided to think so: "Come to your senses, senseless people! When will you be wise, ignorant? Will not he who planted the ear hear? and he who formed the eye will not see?" (Psalm 93:8-9.) "For the word of God is alive and active, and sharper than any two-edged sword: it penetrates to the division of soul and spirit, joints and marrow, and judges the thoughts and intentions of the heart. And there is no creature hidden from Him, but all things are naked and open before His eyes" (Hebrews 4:12-13). Thus, Christ truly illuminates and edifies everything, which is why He said through one of the prophets: "Am I God [only] near, says the Lord, and not God afar off?" Is it possible to "hide" from Me (Jeremiah 23:23-24)? For nothing can be hidden from the omniscient mind. Don't you think I've considered it very well?

P. Exactly.