Daniil Sysoev/Catechetical Conversations/ Library Golden-Ship.ru Priest Daniel Sysoev CATECHETICAL CONVERSATIONS Publishing House of the Church of the Prophet Daniel on Kantemirovskaya, Moscow, 2007   Orthodox Library, Golden Ship, 2012 TABLE OF CONTENTS On God and the Holy Scriptures On the Commandments of God On the Mystery of the Incarnation of God On Baptism and the Sacraments of the Church On Good and Evil. On the struggle with sin.

Как думаешь, что заслуживает этот человек? Скажи вслух. Царь Давид в ярости закричал, что такой человек заслуживает смерти, он должен вчетверо больше отдать за то, что взял у бедняка. Тогда пророк сказал: а это ты. Это ты сделал, тебе дано было все, а ты забрал последнее у ближнего своего. Единственное, что спасло Давида, — глубокое раскаяние перед Богом.

Наказание к нему пришло, мы знаем: Авессалом, сын его, стал против него, как и обещал Бог, чтобы люди не думали, что Бог оставляет зло без наказания, что Он со злом примирился. Многие считают, что Бог со временем примиряется со злом. Некоторые думают: это давно было, травой поросло, никто и не помнит, значит, и зла нет, забылось... Так ли это?

Зло от времени не проходит, зло смывается только Кровью Христовой. Это очень важно. Церковное Предание говорит, что в день смерти человеку представляется все то зло, которое он сделал и не раскаялся. Поэтому очень важно покаяние. Да, зло, то, что было сделано, смывается крещением, а у крещеных — покаянием, но необходимо его больше не повторять никогда.

Но, с другой стороны, Бог милостив. Потому что, если была бы одна справедливость, как вы думаете, много ли нас здесь сидело бы? Я почему-то подозреваю, что ни одного, если честно. Или кто-то здесь сидел бы? — Надо подумать. — Да. Вот многие требуют справедливости от людей и от Бога. И забывает человек, что справедливость Божия непременно придет, но как бы она по нему не ударила.

Справедливости хотеть хорошо, но праведности стоит желать больше. Нужно хотеть быть праведным, то есть — подобным Богу. И милость Бога проявляется в том, что Он действительно долготерпелив. На самом деле все, что происходит на земле, объясняется долготерпением Бога. Он терпит, ждет, пока люди обратятся, чтобы они могли спастись. Почему до сих пор история мира не закончилась?

Потому что Бог ждет, чтобы люди пришли к Нему. Он ждет, пока мусульманские народы, наконец, образумятся и придут к Нему, Он ждет, пока языческие народы образумятся, прекратят кланяться идолам и придут к Нему. Он ждет, когда богоотступники покаются и придут к Нему, потому что Он не хочет смерти грешников, Он не хочет, чтобы хоть кто-то погиб. — А если родился мусульманином? — У меня мама мусульманка была. Я из мусульманской семьи.

Но если человек ищет истину, он ее обязательно найдет. — Чем дальше мы живем, тем хуже обстановка в мире, страшно жить, на что Бог надеется? — У Бога про все написано, Он конкретно знает обо всем, что будет. Он не предполагает что-то, Бог вообще ни на что не надеется, Он прекрасно знает, что будет с человеком. — Почему же Он не прекращает беды?

"And He knows that there are still people who can be converted to inherit His Kingdom. And a person is more important, you see, one saved person is more important than the crowds of the dead. He justifies their death. - That is, it will be so until the last righteous man? "Yes, it will be so until the last righteous man. Do you understand why? For example, there are graphomaniacs in literature too.

One talented writer justifies literature, you will agree. And in the same way, one righteous man justifies humanity. However, His long-suffering is limited by justice, when God sees that there is no longer any possibility and when a person does not improve, then the Lord punishes. That is why it is said: "In what I find, in that I will judge." At the moment of death, the fate of a person is decided, where he goes – to God or to the devil.

"Is it up to man to decide, or does God do His will?" "The will of God is sacred, and it manifests itself as Providence. We know that God is the Creator of the world, in what way? God governs the world in the following way: He constantly maintains its existence, so if God removed His hand, everything would disappear, instantaneously. He is the Being, He has essence in Himself. Actually, His name is the Eternal. And He gives substance to everything. He is Life, He is the breath of all. He holds all Being.

But He is also the master of history. Many people think that the world is ruled by the devil. But this is not true. God raises up rulers and overthrows rulers when He pleases and as He wants. — Why are there sinful rulers? — For two reasons: the first is that the people deserve it, as a scourge so that the people rise from the ground, at least some of them.

The second reason is so that people do not think that the Kingdom of God can be built on earth. If there are good rulers all the time, people will forget about Heaven. They will think that it is possible to make the Kingdom of God on earth. And God sends everything according to the measure of His justice, according to the merits of each person. Although God does how? Evil, which arises from the free will of evil beings, or rather, rational beings, He turns to good consequences, uses and turns it into good, but evil does not cease to be evil because of this, it is very important to remember this.

Many people say: well, this evil served the good, I will lie there so that a good thing happens! Have you noticed such cases? Do you think lying is justified in such cases? — No, lies are never justified. "For example, I will kill one, but the others will benefit. Is it possible, for example, to kill an innocent person for the good of the Motherland? — No, I don't. — Yes, you understand correctly, evil is evil forever.

This is very important, evil is a departure from the will of God, and God already turns the consequences of evil into good consequences. Evil is not justified by the fact that God overcomes it, this is very important. — Tell me, please, is monasticism a guarantee of the righteousness of the person who has accepted it? "The guarantee of righteousness is the good will of God. There are no other guarantees. "Are there any sinners among the monks?" — Of course, yes. It's just a certain service. "How so?"