Orthodoxy and modernity. Electronic library.

He called one who owed a hundred measures of oil, and said: "Write a receipt that you owe fifty." He also called another, who owed a hundred measures of wheat, and said: "Write down that you owe only eighty measures."

The lord found out about this and praised it... an unfaithful steward, because he acted wisely; for the sons of this world are wiser than the sons of light in their own kind (Luke 16:8).

For many, this parable serves as a temptation. At first glance, it seems to contradict not only the lofty truths of the Gospel, but also simply the sense of morality. However, it is a temptation only for those who do not understand its deep meaning.

And today I would like to explain this parable to you.

The Lord God is the Lord of our temporal and eternal life, the Creator and Provider of the world; The manager of his property is a person, each of us. The master brings the steward closer to him, trusts him. In the same way, man is chosen from among all God's creatures, he is created in the image and likeness of God. We are His offspring (Acts 17:28) – testifies in the words of the ancient poet the Holy Apostle Paul.

The master entrusts the steward with his vast possessions. What "possessions" has the Lord entrusted to us? Our strengths, our abilities, our position in the world, our knowledge; finally, our earthly life itself and its time, all this is a property given by God for wise management. To govern wisely means to live according to the will of God, to fulfill His commandments.

But the steward did not treat his master fairly. He began to squander his possessions, that is, he began to use the time of his life, his talent, his abilities, not to do the will of God, but for vicious, sensual pleasures.

So, brothers and sisters, we do the same. There is even such an expression among the people: "to kill time", "to waste one's life" – that is, it is senseless and criminal to treat the gift of God.

And so the lord calls the steward to him. This is either the voice of conscience that has awakened in man, or the admonition of God – sorrows that sober us up. The lord said to his servant, "What is this that I hear about you?" give an account of thy stewardship, for thou canst no longer govern" (Luke 16:2).

Что это значит?

Человек вдруг вспоминает: жизнь его имеет конец, в час смерти он лишится всего, что имел, представляет себе муки ада. Так в глубине его души рождается чувство покаяния.

Управитель говорит: копать не могу, просить стыжусь (Лк. 16, 3). Что это значит? Одними из наиболее тяжелых работ, выполнявшихся в древности рабами, были работы полевые, а также – в рудниках. Здесь это образ адских мук. Человек думает: «Как я вынесу страшные адские муки, как я избавлюсь от них?»

И разумно сказал управитель: просить стыжусь, потому что в аду молитва не будет услышана никем. Ад – это место отвержения: как человек, заблудившийся в горах, кричит о помощи, но никто не слышит его, только эхо повторяет голос, так и в аду и стоны, и жалобы грешников уже не будет слышать навеки заключенное для них небо.

И продолжает управитель: знаю, что сделать, чтобы приняли меня в домы свои, когда отставлен буду от управления домом (Лк. 16, 4), – то есть «пока я еще живу на земле, я могу исправить свое положение». И вот он зовет одного из должников своего господина, который должен был сто мер масла. Что это за образ? Должник – человек нуждающийся, должник – человек, находящийся в беде. Раньше участь должника была очень тяжелой. Заимодавец имел право продать и его, и его детей в рабство.