Once upon a time, the "sons of Thunder" – the Apostles James and John – demanded that fire be brought down on the heads of the Samaritan sectarians: "Lord! Do you want us to say that fire should come down from heaven and destroy them, as Elijah did? But He turned to them, and rebuked them, and said, "Ye know not what spirit ye are" (Luke 9:54-55). Sometimes we Christians really forget what time we live in and what kind of Spirit we are moved by.

Lopukhin's Orthodox Explanatory Bible explains: "In response to the angry declaration of the sons of Zebedee, whom the Lord Himself called the sons of thunder (Mark. 3:17), who, like the prophet Elijah, wanted to bring fire down on the foolish Samaritans, the Lord replies that they obviously do not understand that, as disciples of Christ, living already in the New Testament, and not in the Old, like Elijah, they should not resort to those harsh measures of admonition to which the prophets of the Old Testament resorted.

And Elijah also had the Spirit of God in him, but that Spirit was different, manifesting Himself differently than the Spirit under whose influence the disciples of Christ are" (P.T.B. vol. 3, p. 186).

 

The preaching of Orthodoxy does not proceed from the denial of anything, but, on the contrary, from the affirmation of the positive Teaching of the Orthodox Church. For the Church "is the Church of the living God, the pillar and ground of the truth" (1 Tim. 3:15). It is the Protestants who are "protesting", and we are asserting. And when you are slipped compromising evidence on sectarians, you should know that it was written by a sectarian-minded person.

Perhaps this clever man considers himself Orthodox, but in fact he is only approaching Orthodoxy. And I was sick with such a spiritual fever, I wrote all sorts of examinations, pamphlets and denunciations. And then I understood: it is necessary to preach the positive Teaching of the Church. And what is the positive meaning of church preaching? In Christ, of course. In the Epistle to the Philippians, Ap.

Paul writes: "But what was an advantage to me, for Christ's sake I counted loss" (Phil. 3:7). The preaching of Orthodoxy is not a study of how many wives Moon had, whether David Berg was a polygamist, and L. Ron Hubbard a drug addict.

To give a person a correct understanding of Holy Scripture in the light of Holy Tradition, to explain to him what the agreement of biblical texts and the "agreement of the fathers" mean, what the Holy Mysteries mean to us – this is the meaning of the Gospel preaching in Orthodoxy. And at the same time, it is important to convey to the listener that the very "indefinability of Orthodox churchliness... is the best proof of its vitality."

 

К сожалению, в наше время православного миссионера нередко провоцируют стать на соблазнительный путь сыскаря-любителя или, хуже того, сексота, что превращает само миссионерское служение в некий придаток секуляризированного общества, а религиозный опыт такого человека мало чем отличается от сектантского. Об этом хорошо сказал Архиепископ Иоанн (Шаховской)

: «Ошибочно думать, что все православные суть действительно не сектанты и что все сектанты суть действительно не православные. Не всякий православный по имени таков по духу, и не всякий сектант по имени таков по духу, и в настоящее время в особенности можно встретить «православного» — настоящего сектанта по духу своему: фанатичного, нелюбовного, рационально узкого, упирающегося в человеческую точку, не алчущего, не жаждущего правды Божией, но пресыщенного горделивой своей правдой, строго судящего человека с вершины этой своей мнимой правды, внешне догматически правой, но лишенной рождения в Духе.

И наоборот, можно встретить сектанта, явно не понимающего смысл православного служения Богу в Духе и Истине, не признающего то или иное выражение церковной истины, но на самом деле таящего в себе много истинно Божьего, истинно любвеобильного во Христе, истинно братского к людям… Тогда как среди иновероисповедных христиан есть множество живущих в истине Православия — духом своим.

Есть сектанты, которые горят духом и любовью к Богу и к ближним гораздо более, чем иные православные, и вот этот дух горения любви к Богу и к человеку есть признак истинного, жизненного Православия. Кто его не имеет среди православных, тот не истинно православный, и кто его имеет среди неправославных, тот истинно православный. По-человечески он заблуждается, по-человечески он не понимает того или другого, не видит тот или иной цвет в природе мира (