The Way to Salvation. A Brief Sketch of Asceticism

Эти два способа действительного богообщения прекрасно изобразил и описал премудрый Сирах, говоря о Премудрости, которая и есть спасающая нас Божия благодать: яко стропотно ходит с ним в первых, боязнь же и страх наведет нань и помучит его в наказании своем, дондеже веру имет души его и искусит его во оправданиих своих, и паки возвратится прямо к нему и возвеселит его и открыет ему тайны своя (Сир.4,18-21).

Яко стропотно ходит с ним в первых - то есть сурово, строго, немилостиво, с некоторою как бы нелюбовию.

Боязнь же и страх наведет нань - страх оставления Божия и готового всегда нападения лютых врагов; причем, по Диадоху, благодать действует подобно матери, скрывающейся от дитяти, которое потому, из боязни, и начинает кричать и искать матери, особенно когда увидит при себе чужие лица [16].

И помучит его в наказании своем - долго продержит его в сем сокровенном и строгом своем обучении. По святому Макарию, "благодать многоразличными образами, по своему произволению и сообразуясь с пользою человека, все располагает, держит его во многих искушениях и таинственном ума испытании и прочее [17].

Дондеже веру имет души его и искусит его в оправданиих своих - то есть доведет его до того, что на него можно будет положиться вполне, как на испытанного и верного. У святого Макария сказано: "Когда воля, по многом искушении, Святому Духу благоугождающею является и чрез долгое время показывает себя в том терпеливою и непоколебимою; когда душа ни в чем не оскорбляет Духа, но с благодатию во всех заповедях согласна", тогда

И паки возвратится прямо к нему, - то есть открыто, лицом к лицу, явится к нему как бы снова после разлуки и несвидания. Тогда, по святому Макарию, дело благодати в нем совершенно является - он приемлет полное усыновление [18]; или, по Диадоху, благодать озаряет все существо его в глубоком каком-то чувстве, и он делается вполне жилищем Святаго Духа: знаменается на нем свет лица Божия (см.: Пс.4,7); Господь и Бог приходит и обитель в нем сотворяет (см.: Ин.14,23).

И возвеселит его. - Возрадуется сердце ваше, говорит Господь, и радости вашея никтоже возмет от вас (Ин.16,22). Царство Божие - радость о Дусе Святе (Рим.14,17). Свет, сияющий в человеке, говорит святой Макарий, так всю внутренность пронзает, что он весь, погрузясь в сей сладости и приятном чувствии, находится вне себя ради преизобилующей любви и сокровенных Таинств, собою созерцаемых. "Душа пламенеет тогда, - говорит святой Диадох, - и с неизъяснимою какою-то радостию и любовию стремится тогда выйти из тела и отойти ко Господу и как бы не знать временной сей жизни".

And He will reveal to him His mysteries – the mysteries of Divine wisdom, the venerable Trinity, the economy of salvation, its assimilation, the mysteries of sin and virtue, the providence of intellectual and material creatures, and in general the entire Divine order of things, as it is depicted in detail in St. Isaac the Syrian in his Epistle to Simeon. "When the mind is renewed and the heart is sanctified... then the spiritual knowledge of the creatures is felt, the contemplation of the mysteries of the Holy Trinity shines forth in him with the mysteries of the care it worships for us, and then he receives an all-perfect knowledge of the hope of the future. Such a person does not study, does not investigate, but contemplates the glory of Christ, enjoys the pleasure of contemplating the mysteries of the new world. Such perfection of knowledge comes with the reception of the Spirit, Who leads our spirit into that world, order, or realm of contemplation" [19]. The Holy Spirit takes away the veil from the soul, raptures it in this age, and shows it all that is wondrous.

Thus, it is now evident that the grace that comes to the convert through the Sacraments unites with him and first allows him to taste all the sweetness of the life according to God, and then hides its presence from him, leaving him to act as if alone, amidst labor, sweat, perplexity, and even fall; finally, after this period of probation, it dwells in him clearly, actively, strongly, tangibly.

The question arises: what is the reason that the grace of God does not suddenly dwell completely, or, what is the same thing, that the triumph of the soul's full communion with God is not suddenly revealed? It is necessary to know this cause in order to act against it, and to act more successfully, because only by eliminating it can the complete indwelling of grace be attained.

To understand why this happens, let's turn to the inner structure of the convert. Sin takes possession of a person and draws to itself his attention, and all his strivings, and all his strength. Acting under the influence of sin, a person imbues himself with it and all parts of his being, and accustoms all his forces to activity according to its suggestion. This alien, externally imposed activity from a long stay becomes so close to us that it turns into natural, takes on the appearance of natural, and therefore unchangeable and necessary. In this way, for example, arrogance grows together with the mind, self-interest with wishes, lustfulness with the heart, with all undertakings - egoism and a certain hostility to others. Thus, in his consciousness and volition, in the powers of the soul - mind, will and feeling, in all the functions of the body, in all his external affairs, in behavior, in relations, rules and customs - man is completely imbued with sin, that is, egoism, passion, self-gratification.

In this darkness, under the yoke of sin, in the realm of Satan, there dwells every person who is not converted, who has not repented, who has not come to the determination to serve God in spirit and truth.

The grace of God that has come, first through excitement, and then through the period of conversion, splits man into man, brings him into the consciousness of this duality, into the vision of the unnatural and what should be natural, and brings him to the determination to reject or purify all that is unnatural, so that God-like nature may appear in full light. But it is obvious that such determination is only the beginning of the matter.

At the same time, a person has lost his temper, as if from a stinking corpse, and sees what part of him exudes a passionate stench, and sometimes, to the point of darkening his mind, he smells all the stench emitted by himself.