«...Иисус Наставник, помилуй нас!»

Tips.

Friends and family should not try to use this book or other information as a "miracle cure": "Read it here, and the scales will fall from your eyes...." Experience shows that those who are newly involved close themselves to such an "information attack" and forever close the critical book. In general, it is not recommended to use the method of a heap of arguments, even if they are quite well-founded, such as those given in this book. Rather, it can lead, and often does, to bitterness, and perhaps even to greater involvement in the affairs of a group "that you are unjustly attacking and you have no idea about."

In everything, including the appeal to the youth religion or the ideological movement, there are two sides: the charm of the leader and the group, and the anguish and life difficulties of the "seeker". Therefore, it is important to find the reasons why this or that person turns to such a group. What makes a newcomer abandon his former orientation and old connections and join such an extreme trend?

Those who have had the opportunity to talk to their relatives and friends who have joined the movement of a guru or a youth religion may presumably share the view that the individual is more important than the leader. That is why you should talk to your son, daughter or other close people about their problems rather than about the leader, about the reasons for his charm or about the dark sides of his personality. The main topic of conversation should be the persons concerned (including the family), their characteristics and problems, the personal situation of the person involved or seeking, and possible alternatives.

What Christians can do.

The Moon followers we meet are nice and friendly. They consider themselves Christians, and "true Christians." Most of them, before facing Moon's movement, were not very clear about their own religious Christian tradition and therefore accepted the Moonist interpretations. Experience shows that the recruiters of the movement attach great importance to first hearing that the interlocutor "believes" in something, considers something important, considers something as the meaning of life. In this case, they try to harmoniously connect to what they heard. Any similarities are emphasized, differences are hushed up or relegated to the background. Therefore, in order to achieve something for oneself, it is necessary to know one's own Christian doctrine, and moreover, to know at least a little about what Moon's adherents "believe" in. This book attempts to provide essential information about this.

Однако христианская вера — не дубинка, и “свидетельствовать” вовсе не означает для христиан демонстрировать огульное всезнайство или меряться с духовными силами, занимаясь чем-то вроде армрестлинга; скорее наше свидетельство — это приглашение радоваться избавлению, дарованному нам Христом. Бог близок, нам не нужно больше бояться и нам не нужны, например, особые ритуалы заклинания духов. Все это мы вправе сказать с радостью — и надеяться, что Евангелие в силах коснуться и сердца муниста.

Итак, как же нам вести себя, встретив на улице вербовщика движения Муна или услышав его звонок у своей двери?

Если получится, мы должны отвести время для спокойного разговора. Информация — вещь важная и хорошая, особенно если у вас самих есть подрастающие дети; нужно составить для себя представление. Когда вербовщик изложил свое дело и вы выслушали его, можно сказать, например: “Вы как член движения Муна будете интересоваться во что я верю, так что я с удовольствием рассказал бы вам о моей вере.” Но так как нас по большей части “застигают” на улице или в дверях, то не будет увиливанием, если вы вежливо скажите: “Я бы не хотел продолжать нашу беседу; благодарю вас за труды, на меня потраченные.” Если вербовщик пришел к вам домой, то можно пригласить его на чашку чая или кофе, если у вас есть на это время. Может быть стоит предложить ему воспользоваться вашим телефоном, чтобы он связался со своими родителями или другими родственниками. Может быть, его (или ее) ищут отчаявшиеся родные? И не можем ли мы здесь помочь и исцелить, или хотя бы смягчить и утешить? И в любом случае мы как христиане можем молиться за этого заблудшего человека и его семью.

Следует попросить муниста, с которым мы разговариваем, назвать свое имя, дать адрес и телефон, чтобы быть в курсе его дел и судьбы.

Но ни в коем случае нельзя покупать у него открытки, сладости, растения или печатную продукцию, потому что вполне возможно, что тем самым мы подвигнем вербовщика более интенсивно нами заниматься и еще неоднократно к нам заходить. Может случиться даже. Что вербовщик расценит наши 5 марок как весомое подтверждение истинности своих заблуждений и доказательство силы своего “беспорочного” вождя, коль скоро ему удается получать деньги для своей группы “даже у христиан”.