The Church and Modernity. FAQ.

25. Мусульмане признают Христа, у них есть пророк Иса. Почему христиане не признают ислам и его пророка Мухаммеда?

Признавать Христа можно по-разному. Многие считают, что – да, вот жил на земле такой хороший человек, учитель нравственности Иисус Христос, с Его рождения стали отсчитывать годы «нашей эры». Некоторые люди думают, что Он был «сильным экстрасенсом». Ислам признаёт Его за пророка. Но для христиан этого недостаточно, потому что Христос есть Бог, принявший ради нашего спасения человеческую природу и соединяющий Себя с нами в Боге-Отце Духом Святым через Таинства Церкви. Вот этого ислам не признаёт и признать (в силу своего упрощённого понятия о единобожии и принципиальной «несоединимости» Бога и человека) не может. А почему христиане не могут, в свою очередь, воспринять ислам и его основателя? А вот представьте, к Вам приходит некто авторитетный, за спиной которого стоит десяток вооружённых до зубов небритых людей, и говорит Вам: «признай своего отца отцом, а маму не признавай своей матерью; она вовсе не мать тебе, а просто хорошая женщина. И вообще ты на свет без всякой матери появился. А если не признаешь этого, то...» и тут сопровождение возвестителя Вашей новой генеалогии многозначительно переминается с ноги на ногу... Вот и христиане не могут считать магометанство истинным, потому что Тот, Кто дороже христианам больше всего на свете, наш Господь Иисус Христос, не признаётся в исламе Богом.

26. Я часто замечала, что в мусульманстве есть много ссылок на библейские события. Как это объяснить?

Объяснить очень просто. Коран в большей своей части состоит из заимствований из Священного Писания Ветхого и Нового заветов. При этом нужно знать, что ислам не признаёт библейского учения о Триипостасном Боге, поэтому мусульманское изложение библейских текстов – не просто заимствование, а перетолкование, интерпретация Библии в своём духе.

27. В свете последних событий в мире, а именно бесконечно звучащего со всех сторон слова «джихад» – священная война против «неверных» (создается впечатление, что джихад не объявляет разве что ленивый), хочу спросить – существует ли аналогичное понятие в христианстве? Если, да, то кто, когда может объявлять религиозную войну? Если нет, в чем я более чем уверен, то как должна христианская церковь реагировать на призывы «джихадчиков» уничтожать неверных, в том числе и христиан?

Христианство, получив от Господа заповедь о любви к врагам, никак не может не то что объявлять войну против неверных, но даже и враждовать против какого бы то ни было отдельного человека. Церковь же должна реагировать на все действия своих врагов двумя способами: во-первых, по упоминавшейся заповеди Христа, молиться за них, во-вторых – больше и лучше становиться самою собой, то есть истинной Христовой Церковью, где христианин (и вообще всякий человек) обретал бы полноту не только Божией, но и человеческой любви. Подлинное христианство неотразимо в своей красоте и притягательности, и способно обратить к себе даже и ожесточённые сердца.

28. Среди моих знакомых есть несколько верующих мусульман. Это хорошие и очень, если можно так выразиться, набожные люди. Можно ли праведных мусульман считать верующими в Бога?

Without a doubt. We do not know the fate of God, why Christ is not revealed to these religious people (perhaps this is our fault as well...). In general, we must treat people's faith, and even more so if it brings them the fruits of righteousness, with respect (without compromising our faith, of course, but also without making it a reason for enmity with people).

29. Hindus, Buddhists, and Muslims have all achieved good results in converting citizens of Christian civilization in recent decades. Why? Of course, I would very much like to answer this new question, offensive to Christians, in the dichotomy "God – demons": those Europeans who do not meet the moral bar of Christianity, those who fall into sins, go to other faiths, where the demons they serve only indulge these sins. And what can be the real explanation of this problem?

It is always necessary to involve demons in our reasoning with great caution: we do not know with certainty the state of affairs in the spiritual world in order to definitely judge the degree of demonic influence on the course of things... We have already said enough on this topic above. The greatest treasure on earth is Orthodox Christianity. The sacraments of the Church, the Orthodox interpretation of the Holy Scriptures, the holistic worldview in its light; the dogmatic and moral teaching of the Church, the experience of prayer, sobriety, and inner struggle to fulfill the commandments of Christ – give the Christian the greatest opportunity to meet Christ, the fullness of existence by Him and in Him. But in our modernity, the essence of Orthodoxy is not revealed in life; Christ does not enter into our everyday life, our encounter with Him does not take place in such a way that we speak not of individual church "private persons" who have come to know God, but of all members of the Orthodox Church. The majority dwells on the external forms of churchliness, which express a very weak and unstable spiritual life.

Therefore, we should not talk about the success of Islam, Buddhism, Hinduism, etc., but about the failure of Christianity, about the loss of the inner core of our faith, its spirit and strength. Buddhism, Islam, etc. Only, according to the law of nature, they fill an empty space. If the Church cared first of all for Christians to find life in Christ, and exclusively in this vein would preserve her traditions and determine both the internal and external structure of her life, then she would shine like the sun with the light of Christ, and become for people a living example of true existence in God. Then other religions would not have had the success that we see today.

30. My family has Polish roots, I am Orthodox, but my mother is Catholic, we get along very well. Once, at a sermon after a Sunday service in our church, the priest said that Catholics are heretics, and they will not be saved; I felt very offended. Is it really so?

The preacher from whom you heard such cruel and unjust words took upon himself too much: he raptured God's judgment on a huge number of Christians. Neither the Gospel nor the Orthodox Church authorized him to do so. Indeed, the dogmatic differences between Orthodoxy and Catholicism give us reason to reproach the Catholics for departing from the teaching of the Ancient Indivisible Church; Indeed, there is no Eucharistic communion between our Churches. But this is not at all a reason to boldly judge the salvation or non-salvation of people who differ from us. It is best to watch oneself, and since we are talking about the superiority of Orthodoxy over Catholicism, to manifest it by Christian life and deeds of love.

31. What is the irreconcilable difference between Catholicism and Orthodoxy? Why don't they finally unite? There are much more problems in the world now than some petty digging in terms of dogmatics and rituals, we are witnessing the beginning of a war between East and West.