[41] Перешедшим от смерти к жизни (Ин. 5:24), — ибо неверие мы променяли на веру, — нам нечего удивляться, что мир нас ненавидит. Ибо никто из тех, которые не перешли от смерти к жизни, а остаются в смерти, не может любить тех, котрые, так сказать, из темного жилища смерти перешли в здание, освещенное светом жизни (Ин. 8:12), построенное из живых камней (1 Пет. 2:5).

За нас Иисус жизнь Свою положил (1 Ин. 3:16), поэтому и мы должны жертвовать своей жизнью — не скажу за Него, а за самих себя; а кроме того, полагаю, и за тех, для кого наше мученичество может быть назидательным.

Настало для нас время христианской славы. Не только этим (надеждой на прославление у Бога) хвалимся, а и скорбями; ибо мы знаем, что и от скорби происходит терпение, от терпения — опытность, от опытности — надежда, а надежда стыда не приносит; лишь бы изливалась в наши сердца любовь Божия Духом Святым (Рим. 5:3—5). Павел, [хвалясь скорбями], говорил: По рассуждению человеческому я боролся с дикими зверями в Ефесе (1 Кор. 15:32); мы же [добиваться будем того, чтобы иметь право сказать]: «По человеческому рассуждению я умерщвлен в Германии».

[42] Хотя страдания, выносимые нами ради Христа, и чрезмер» Когда в 236 г. императором Максимином объявлено было гонение на христиан, Амвросий, вероятно, носил уже сан диакона. Где он был схвачен за веру, в Кесарии или в Александрии, остается неизвестным. Вместе с Протоктетом они ожидали окончания своего дела в темнице. Думали, что император вызовет их в Германию, где в то время он находился. Но догадки не оправдались. Гражданские войны, а вскоре и низложение Максимина, остановили гонение ны, но за то и утешены Христом будем мы преизобильно (2 Кор. 1:5). А если так, то с полнейшей готовностью должны мы обрекать себя на страдания. Пусть они чрезмерно отяготят нас, желающих преизбыточествующего утешения от Христа. Все плачущие действи–тельнейшим образом будут Имутешены (Мф. 5:4), но, конечно, не в равной мере. Если бы утешение было равномерным, то не было бы написано: Подобно тому как умножаются в нас страдания Христовы, умножается Христом и утешение наше (2 Кор. 1,5). Этому научает вас тот, кто в полной уверенности говорил: Знаем мы, что вы как в страданиях принимаете участие, так и в утешении (2 Кор. 1:7).

Через пророка Бог говорит: Во время благоприятное Я слышу тебя и в день спасения помогаю тебе (Ис. 49:8; 2 Кор. 1:7). А какое другое время благоприятнее того, когда за христианскую веру под стражей мы выходим на виду у всех и скорее как триумфаторы, нежели как пленные. Если мученики за Христа обезоруживают с Его помощью начальства и власти (Еф. 6:12, т. е. злых духов, равно как и находящиеся под их влиянием языческие власти), то, следовательно, они, мученики, вместе со Христом и торжествуют. Как в страданиях они ему соучастники, так принимают они участие и в геройских делах, совершенных Им среди страданий. К этим геройским подвигам надо причислить торжество над начальствами и властями, которых вы вскоре преодолеете и увидите побежденными. А днем спасения какой другой день может быть назван, как не тот, в который вы именно таким образом отойдете из этого мира? Молю вас: Не послужите никому и ни в чем соблазном, чтобы не было порицаемо служение [ваше]; но явите себя через великое терпение во всем служителями Божиими (2 Кор. 6:3—4), говоря: И ныне в чем надежда моя? Не в Господе ли (Пс. 38:8)? В скорбях (2 Кор.6:4) проникайтесь убеждением, что на праведных приходят многие скорби (Пс. 33:20); в нуждах (2 Кор. 6:4) — что добиваемся мы столь необходимого для нас блаженства; в стесненных обстоятельствах (2 Кор. 6:4) — что неутомимо должны мы идти путем узким и тесным (Мф. 7:14) и таким образом достигать жизни. В случае необходимости заявим себя и в трудах, и в бдениях, и в постах (2 Кор. 6:5). Ибо вот Господь грядет с возмездием в руках, дабы каждому воздать по делам его (Ис. 40:10; Откр. 22:12).

[43] Время теперь показать нам, что мы стремимся к высшему познанию ради дел, сответствующих высшему познанию. Должны мы отличаться еще большей чистотой. В качестве сынов долготерпеливого Бога и братьев долготерпеливого Христа будем свидетельствовать о себе долготерпением во всех злоключениях, потому что долготерпеливый муж обнаруживает много разума, малодушный же, напротив, чрезвычайно нерассудителен (Притч. 14:29).

Если должно являть себя с оружием правды в правой и левой руке (2 Кор. 6:7), то теперь настало время для нас претерпеть бесчестие, после того, как мы заявили себя [служителями Божиими] в чести и не возгордились. И своим образом жизни, заслуживающим доброе мнение и достигшим доброй славы, почему же не вынести теперь и бесчестия со стороны нечестивых? И далее, если в глазах друзей истины мы показали себя любящими истину и стяжали этим их удивление, то не следует нам лишь смеяться, когда теперь говорят о нас. будто мы заблуждаемся (2 Кор. 6:8)? Во многих опасностях, от которых мы были избавлены, многие говорили, будто Бог промышляет о нас; пусть говорят теперь кому угодно, что не ведает Он нас, между тем как, может быть, именно теперь мы более всего известны Ему. Перенося злополучие, мы, конечно, несем наказание, но не умираем; походим на опечаленных, в то время ка–к радуемся (2 Кор. 6:9–10).

[44] To those who at first declared themselves firm, Paul, encouraging them, says in one place that they should endure future dangers because of the word of God with their former firmness. Remember your former days, when, after enlightenment, you endured the great feat of suffering (meaning first of all the first persecution of Christians in Judea), now serving as a spectacle [for others] in the midst of dishonor and sorrows, now taking part in others who found themselves in the same situation. For you have shown compassion to those who are imprisoned, and you have endured the plundering of your possessions with joy, knowing well that you have a better and everlasting possession in heaven. Therefore, do not faint in your hope, for which a great reward is expected. Patience is necessary for you.—Heb. 10:32-36. And at the present time we will try to endure with firmness the great feat of suffering; let us not be ashamed when people see us in disgrace and in distress; let us endure the plundering of our property with joy. For we believe that in return we shall receive possessions which surpass all things, not earthly or even corporeal, but invisible and immaterial. We do not look at the visible, for the visible is temporary, but the invisible is eternal (2 Corinthians 4:18).

[45] Since many have no sound conception of demons, and since sacrifices to demons are considered by them to be a matter of utter indifference and unimportance, the very sacrifices which the demons have special need of in order to remain in this dense air that envelops the earth, for their food is the smell of the sacrifices, and therefore they inquire whether there is any sacrificial smoke anywhere, smell blood, smell incense, then we must object to this as follows. If those who support the robbers, murderers, and foreign enemies of the great king (i.e., the Roman emperor) are punished as enemies of the public welfare, is there not more reason to blame those who, by supporting the servants of evil as sacrifices, thereby keep them close to the earth? Do they not become even more guilty if they know the saying: "He who sacrifices to other gods must be rooted out" (Exodus 22:20)? In all fairness, they should be blamed for offering sacrifices to the perpetrators of evil on earth, in addition to the Lord alone. And in the grief that demons bring to the person who feeds them with sacrifices. in my opinion, no less guilty than the demons themselves, the evildoers. For the demons and those who keep them on earth do evil to people as if in common: without the smell of sacrifices and the food that is more appropriate to their body than any other, the demons could not even be here.

[46] In addition, many are still of the opinion that names are given to objects arbitrarily and have no inner connection with their essence. For this reason many think that it makes no difference whether they say, "I worship the supreme God," or "Jupiter," or "3evs"; or so: "I revere and glorify the sun, or Apollo, or the moon, or Artemis, the life force of the earth, or Demeter, or anything else about which the Greek sages speak."

To this we reply as follows. 06 names there has been a profound dispute since ancient times; and whoever delves into it will understand that if names were given arbitrarily, then the demons and other invisible powers would not respond to the incantations of those who do not know them, but only name the names they have learned. On the contrary, the pronunciation of certain sounds and syllables and known names, whether gently or breathily, with respect to their length or brevity, may, on account of a natural connection unknown to us, be the cause of summoning those who are invoked. And if this is so, and if names are given involuntarily, then the supreme God cannot be called by any other names than those by which he is called by the "servant" [Moses], the prophets, and our Lord and Saviour Himself. Such are the names "Sabaoth," "Adonai," "Saddai," and also "the God of Abraham, the God of Isaac, and the God of Jacob." 06 This last name is spoken [by God Himself]: This is My eternal name, and in remembrance of Me to all generations (Exodus 3:15). "It is not surprising that the demons transfer their names to the supreme God; they do this in order that they may give them reverence as if they were Himself. Such use of the names of pagan idols to name the true God is not customary among our "servant" [Moses] and the prophets, as well as among Christ, Who is the fulfillment of the law (Matt. 5:17; Rom. 10:4; 13:10), and among the apostles. We had to remind us of this, so that no one could deceive us and shame our minds. Pay special attention to what we have said, if you do not wish to remain unanswered against the false proofs of your opponents.

[47] Man continues to love life even after he has cultivated in himself the conviction that in his innermost essence his rational soul is akin to God. Both God and the soul are thinking beings, invisible, and, as is confirmed by the most striking evidence from reason, incorporeal. Otherwise, why did the Creator instill in us an attraction to piety and a desire for union with Him, Who supports many manifestations of His will even in those who have gone astray, if it is impossible for rational beings to attain what their nature draws them to? Just as each of our members has a natural affinity with some kind of things, the eye with the visible, the ear with the heard, so it is evident that the spirit likewise has an affinity with spiritual things, and with God, who is above spiritual things. Why then should we delay and delay the laying aside of this perishable body, which only makes it difficult for us, which burdens the soul, and with the laying aside of this earthly tabernacle, by which the thinking mind is suppressed (Wis. 9:15)? Why tarry and hesitate, when we have the opportunity to free our spirit from the fetters of the body, leaving the agitated sea of flesh and blood to enjoy blessed rest with Christ Jesus, when the living Word Himself will appear to our eyes in full and perfect measure, by Whom we will feed, whose immeasurably varied wisdom we will comprehend, whose image will be impressed upon us, who will enlighten us with the true and everlasting light of knowledge, and will allow us to see it, what by means of this light (the light of glory) will naturally be seen by eyes enlightened by the law of the Lord (Psalm 18:9)?

[48] We have known the words of Jesus for a long time, and for a long time we lived according to the Gospel and all built ourselves a house (Matt. 7:24). And on what we built it, whether on a rock deepened, or on sand without foundation (Matt. 7:24-26; Lk. 6:48-49), this will be shown by the struggle that has now begun (the persecution announced by Macsimin). We are threatened by bad weather, bringing rain, overflowing rivers and winds, or, as Luke puts it, flooding (Matt. 7:25; Lk. 6:48). And if all these things should now rush upon the house, either it could not shake it, and that house would not fall, because it was founded on the rock, that is, on Christ, or if the building should fall, its weakness would be revealed, which should not happen to our houses, for the fall of renunciation is exceedingly great, or, as Luke says, great is the destruction of the house, not established on the basis (Matt. 7:25-27; Lk. 6:48-49). Let us therefore pray that we may be like the wise man who built his house on the rock (Matt. 7:24). Let the rain then pour down on our building with heavenly spirits of wickedness; let the overflow of rivers be sent to him from the authorities and authorities hostile to us; let harsh winds be sent by the rulers of the darkness of this world (Eph. 6:12; Matt. 7:25, 27), or be surrounded by a flood of subterranean spirits; Let them press upon our edifice, which is built on a cliff: they (the evil spirits) are not able not only to overthrow it, but even to shake it, but on the contrary, they themselves are more likely to be convinced of our strength than to break it. And when slaying your opponents, let each of you (i.e. you, Ambrose, and you, Proctetus) say: "Thus I fight not only to beat the air" (1 Cor. 9:26).

[49] Further, since the Sower went out to sow (Matt. 13:3), let us show that His seed is received by our souls, not as it is perceived by those who stand by the wayside, nor as it is perceived by a stony place, nor as it is perceived by thorns; let us show that the seed is received by us, as it is received by the good land (Matt. 13:4-8; Mk. 4:4-8; Lk. 8:5-8).