Преподобные Нил Сорский и Иннокентий Комельский. Сочинения

Будь также усерден во внимании божественным Писаниям, и их словами, как живой водой, напаивай свою душу и старайся по мере сил, им следуя поступать. Также людям, имеющим понимание божественных Писаний, мудрость духовную и жизнь, засвидетельствованную в добродетелях, таким старайся повиноваться и их житию подражателем быть. Терпение имей в скорбях и за обидивших тебя молись, и относись к ним как к благодетелям.

И то разумей, что говорю тебе о смысле божественных Писаний, сообщающем желание благодеяния Божия, — как от века святые, поступавшие по правде и получившие обетования, ходя путями добродетели, не только беды и скорби претерпели, но и через крест и смерть проходила их стезя. И это знак любви Божией, — что скорби достаются тому, кто поступает по правде. И это называется даром Божиим, ибо апостол пишет: «Это дано было нам от Бога — не только во Христа веровать, но и за Него страдать» (Флп. 1, 29). Это ведь делает человека причастником страстей Христовых и подобным святым, претерпевшим скорби за имя Его. И не иначе благодетельствует Бог любящих Его, — только посылает им искушение скорбей. И в этом различествуют любимцы Божии от прочих: эти ведь в скорбях живут, щіи же миръ сей в пищи и покои веселятся. И се есть путь[389] правый[390] — еже претръпети искушенія /Л. т/ скорбей о благочестіи. И на сей путь поставляа, Богъ страдалцевь Своих приводить въ живот вечный. И сего ради съ радостію подобаеть шествовати намь непорочне въ путь сей, ходяще въ заповедехь Господнихъ, всемь сердцемь благодаряще Его, яко посла намь благодать сію, възлюбивь нас, — беспрестанно мо- лящеся благости Его, поминающе конець жітіа сего[391] скорбънаго и бесконечное блаженьство будущаго века. И Богъ всякоа радости и утешеніа утешить сердце твое и съхранит тя в страсе Своемь /л. ізѳоб/ молитвами Пречистыа Богородица и всех святыхъ.

Незабвена же Господа ради сътвори и мене грешніка въ молитвахь своих, глаголюща ти доброе, а не творяща, да Господь изведет мя от потопа страстей и от тименіа грехов.

Послание Гурию Тушину

Того же[392] иному. О ползе

Еже усты къ устом беседова твоа святыни къ мне, честнейшій мой господине[393] отче, таже[394] и писаніиця[395] о том же присылал ми еси: тре- буеши от моеа худости написано послати тебе слово полезно — еже къ благоугоженію Божію и къ ползе души. И азъ, господине,[396] чело- векь грешенъ и неразумен /л но/ есмь и всеми страстми побеждаемь[397], боахся начати такову вещь. Того ради отрицался есмь и отлагалъ. Но понеже духовнаа твоа любовь устрой мя еже дръзнути ми выше меры моеа — писати тебе подобающяа, того раді убедихся на се.

Въпрошеніе же твое пръвое о помыслех блудныхъ: како съпротивитися имь.

И о сем не тебе точію тщаніе и подвигь, но и всем подвизающимся съ Богомь, понеже веліа сіа борба, глаголють отцы, сугубу рать имеа: въ души и теле, — и не имат нужднейши сего естество. Того ради любящим же мир сей в пище и покое веселятся. Это и есть правый путь — претерпевать искушения скорбей за благочестие. И на этот путь направляя, Бог страдальцев Своих приводит в жизнь вечную. И этого ради с радостью подобает шествовать нам непорочно этим путем, следуя заповедям Господним, всем сердцем благодаря Его, что послал нам благодать эту, возлюбив нас, — непрестанно молясь благости Его, поминая конец жизни этой скорбной и бесконечное блаженство будущего века. И Бог, податель всякой радости и утешения, утешит сердце твое и сохранит тебя в страхе Своем молитвами Пречистой Богородицы и всех святых.

Незабвенным же Господа ради сделай и меня, грешника, в молитвах своих, говорящего тебе хорошее, а не делающего, да Господь выведет меня из потопа страстей и из трясины грехов.

О чем устами к устам беседовала твоя святыня со мной, честнейший мой господин отец, затем и писаньица о том же присылал ко мне: требуешь от моей худости написанным послать тебе слово полезное, — о благоугождении Богу и о пользе душе. А я, господин, человек грешный и неразумный, и всеми страстями побеждаемый, боялся приняться за такое дело. Поэтому отказывался и откладывал. Но поскольку духовная твоя любовь заставила меня дерзнуть на то, что выше моей меры, — писать нужное тебе, постольку я решился на это.

Вопрос твой первый о помыслах блудных: как сопротивляться им.

В этом не у тебя только труд и подвиг, но у всех подвизающихся с Богом, потому что тяжелая эта борьба, говорят отцы, из двойной войны состоит: в душе и в теле, — и нет труднее ее у естества. По этой кре/л. но об./пце тщатися подобаеть и трезвьно и бодрено съблюдати свое сердце от сихь помыслъ и, страх Божій имеа пред очима, помина- ти обещаніе наше, еже исповедахомь, — пребывати въ целомудріи и чистоте. Целомудріе же и чистота — не вънешнее точію житіе, но съкровенный сердца человекь, егда чистотьствуеть от сквернных помыслъ. Тем же всячьскы потъщателно отсецати сіа помыслы; сію же победу велію на нихъ поставляти — еже молитися Богу прилежно, якоже предаша святіи отцы, — различны/, j. ж/ми образы, единем же разумомь. Овъ убо рече, от Давида пріемь, сице молитися: «Изгоня- щеи мя ныне обыдоша мя». «Радости моа, избави мя от обышедших мя». Инъ же от тех же глаголеть сице: «Боже, въ помощь мою вън- ми», — и сим подобная. Инъ же — пакы от тех: «Суди, Господи, оби- дящим мя и възбрани борющим мя» и прочее псалма.

Призывай же на помощь и яже слышиши въ Писаніих подвизавшихся о целомудріи и чистоте. Егда же зелне належит ти брань, абіе въставь и на небо очи и руце простеръ, молися /л ш об./ сице: «“Ты силенъ еси, Господи”, и Твой есть подвигь, Ты ратуй и победи въ томь, Господи, о насъ». И възопи къ Всесилному въ помощехъ смиренеми вещанми: «Помилуй мя, Господи, яко немощенъ есмь». Сіе убо преданіе святыхь есть. И аще въ сих бореніихь, проходя, будеши, познаеши искусомь, яко благодатію Божіею сіа сими зелне побеждаются.

Всегда же Ісусова имене оружіемь рани ратникы: крепчайши бо сеа победы несть.