Преподобные Нил Сорский и Иннокентий Комельский. Сочинения

Аз же того /л.149об./ ради тако беседовах ти, понеже истинно, а не притворено хощеши слово Божіе слышати и творити е. И азъ, не лас- каа тя, ни съкрываа жостоту теснаго и прискорбнаго пути, предло- жих ти. Инем же противу мере комуждо беседую. Ты же веси мою худость изъначала яко присный духовне любімый мой. Сего ради и ныне пішу тебе, явлено о себе творя, понеже по Бозе любовь твоа понуждает мя и безумна мя творить — еже писати къ тебе о себе.

Егда въ монастыри купно[423] жили /л. iso/ есмы, сам веси, яко съпле- теній мирскых удаляюся и творю, елико по силе, по божественых Писаніихь, аще и не възмогаю тако ради лености моеа и небреженіа. Таже, по ошествіи странничьства моего пришед въ монастырь, въне близь монастыря сътворих себе келію и тако же живях, елико по силе моей.

Ныне же въдалее от монастыря преселихся, понеже, благодатію Божіею, обретох место угодно моему разуму, занеже мирской чяди маловъходно, якоже и самъ виделъ еси.

И наипаче испытую божестве/,/, iso об./наа Писаніа: прежде — заповеди Господня и толкованіа ихь и апостольская преданіа, таже житіа и ученіа святыхъ отецъ, — и темь вънимаю. И яже съгласна моему разуму къ[424] благоугожденію Божію и къ ползе души преписую себе и теми поучаюся, и въ томь живот и дыханіе мое имею. А не- когда ты был здесь. И за то прости меня. Я говорил, имея в виду себя и тебя, как всегда мною любимого, — согласно написанному: «Тайны Мои Моим и сыновьям дома Моего открываю»,[425] — что не просто так или как случится подобает нам осуществлять какие‑либо дела, но по божественным Писаниям и по преданию святых отцов, прежде всего — уход из монастыря. Только — пользы ли ради душевной, а не ради иного чего‑то? Потому что не видно ныне сохраняемого жительства законов Божиих по святым Писаниям и по преданию святых отцов, но — по своим волям и умышлениям человеческим. И у многих оказывается, что и самое то развратное мы творим, и это мним осуществлением добродетели. Случается же это от нашего неведения святых Писаний, потому что мы не стараемся со страхом Божиим и со смирением вникать в них, но пренебрегаем ими и занимаемся человеческими делами.

Я же того ради так говорил с тобой, что ты истинно, а не притворно хочешь слышать слово Божие и осуществлять его. И я, не льстя тебе, не скрывая трудность тесного и прискорбного пути, предложил это тебе. С иными же соответственно мере каждого беседую. Ты же знаешь мою худость с самого начала как всегда духовно любимый мой. Того ради и ныне пишу тебе, объявляя о себе, поскольку по Боге любовь твоя понуждает меня и делает меня безумным, — заставляя писать тебе о себе.

Когда в монастыре мы жили вместе, ты сам видел, что от мирских соплетений я удаляюсь и поступаю, насколько есть силы, по божественным Писаниям, хотя и не справляюсь из‑за лености моей и небрежности. Затем, по завершении странничества моего придя в монастырь, вне поблизости от монастыря я построил себе келью и так жил, насколько было силы моей.

Ныне же дальше от монастыря я переселился, так как, благодатью Божией, нашел место, угодное моему разуму, потому что мирским людям оно труднодоступно, как и сам ты видел.

И больше всего пытливо читаю я божественные Писания: прежде всего — заповеди Господни и толкования их, и апостольские предания, затем жития и учения святых отцов, — и им я внимаю. И что согласуется с моим представлением о благоугождении Богу и о пользе для души, переписываю себе и тем поучаюсь, и в том жизнь и дыхание мощь мою и леность и нераденіе на Бога и на Пречистую Богородицу[426] възложихь.

И аще что случится творити ми, аще не обрящу то въ святых Пи- саніихь, отлагаю се на /л. ш/ время, дондеже обрящу. Понеже по своей воле и по своему разуму не смею что творити. И аще кто любовію духовною прилепляется мне, тако[427] же съветую делати, наипаче[428] же[429] тебе, занеже изначала духовною любовію усвоаемь еси мне. Сего ради и слово подвигохь къ тебе, съветуа въ благо, яко своей души: како самъ тъщуся делати, тако и тебе беседовахь.

Ныне же, аще и разне теломь есмы, но духовною любовію съпря- жени и съвокуплени. И у/л. isi об./става ради сеа божественыа любве беседовах ти тогда и ныне пишу въ спасеніе души. И ты яже слыша от мене и написанна видевь, аще угодно ти есть, подражай сіа. Желаа сынъ и наследникь быти святых отецъ, твори заповеди Господня и преданіа святыхь отецъ и сущимь с тобою братіамь глаголи.

И аще особне вселеніе твое есть или въ монастыри съ братіами еси, вънимай святымь Писаніемь и по стопамь святых отецъ шествуй. Занеже божественая Писаніа намь а». 152/ тако повелевают: или пови- нутися такову человеку, кто будеть сведетельствованъ въ деланіи словомь и разумомь духовне, — якова же пишет Великый Василіе въ слове, емуже начало: «Придите къ Мне вси труждающеися». Аще ли не обрящется таковь, ино повинутися Богу по божественыхь Пи- саніихь, а не так безъсловесно, якоже неціи: и егда въ монастыре съ братіами, мнящеся въ повинованіи, самоволіем безъсловесно пасутся и ошелствіе такоже творят /л. 152ов./ неразумно, волею плотскою веду- щеся и разумомь неразсудном, не ведяще ни яже творять, ни о нихже утверждаются. О таковыхь Іоаннъ Лествичный разсуждаа, въ иже о различіи безмолвіа слове глаголеть: «Самочиніемь паче, неже настав- лениемь, от мненіа плавати изволишя». Еже да не будеть намь! Ты же, творя по святыхъ Писаніихъ и по жітелству святыхъ отецъ, благодатію Христовою, не погрешиші.

Ныне же и азъ оскорбихся о томь, что ты скорбенъ. Того ради по- нудихся и пи/л. /53/сати къ тебе, — чтобы еси не скорбенъ былъ. Богъ же всякыа радости и утехы да утешить сердце твое и известить о нашей любви еже к тебе. Аще и грубо написах ти что, но — не иному мое имею. А немощь мою, леность и нерадение на Бога и на Пречистую Богородицу я возложил.

И когда случается мне что‑то предпринять, если не нахожу того в святых Писаниях, откладываю это на время, пока не найду. Потому что по своей воле и по своему разуму не смею я ничего делать. И если кто‑то по любви духовной прилепляется ко мне, советую так же поступать, особенно тебе, потому что с самого начала духовная любовь сделала тебя своим для меня. Оттого и обратил я к тебе слово, советуя во благо, как своей душе: как сам стараюсь делать, так и тебе говорил.

Ныне же, хотя и порознь мы телами, но духовной любовью сопряжены и совокуплены. И по закону этой божественной любви и тогда беседовал я с тобой, и ныне пишу для спасения души. И ты что слышал от меня и написанным видел, если угодно тебе, подражай этому. Желая сыном и наследником быть святых отцов, твори заповеди Господни и предания святых отцов и живущим с тобой братьям говори.