Diary, Vol. III. 1860-1861. Contemplative Theology. Grains from the Lord's table.

Мы так близки к Спасителю, что Он есть Глава, а мы — Его члены. Той есть глава телу Церкве, Кол. 1, <18>, говорит Апостол.

В премудрости ходите ко внешним, время иску пующе. Слово ваше да бывает всегда во благодати, солию (благодати)растворено, ведети, како подобает нам единому комуждо отвещавати Кол. 4, <5->6. Помни это и исполняй.

Един собственно есть Сущий (Исх. 3, 14) — Господь — все прочее по Его милости и щедротам существует: все Его собственность.

Всякий христианин, особенно священник, так должен быть нелюбостяжателен, что не только должен делиться своим имением с другими, но и ср. достию принимать самое разграбление имений своих, ведяще имети себе имение на небесех пребывающее и лучшее (Ср.: Евр. 10, 34).

Враг разъединил человечество различием вер и вероисповеданий, а оно должно быть связано единством веры, надежды и любви. — Итак, всех люби, не различая веры, да чрез единство духа и любви возвратит Господь некоторых к единству веры.

Боже мой! Что мы делаем? Мы часто промениваем человека на вещь и ставим его не только в уровень, даже ниже вещи, когда, например, предаем ближнего за деньги или промениваем его на тленную пищу, когда боимся пригласить к себе достойных людей в гости из–за скупости или из–за жаления для них пищи и пития, или, пригласив, жалеем для них снедей и пития. Безумцы мы! Да не получаем ли мы часто от беседы с достойными людьми в тысячи раз драгоценнейших сокровищ, чем наша пища и питие? Не великое ли счастие составляет часто только видеть какого–нибудь твердого в вере, благочестии и правде человека и слышать от него только несколько слов, в которых, как злато чистое, сияет душа его? Как много пользы душевной (не телесной) можно иногда получить от беседы с человеком достойным! Только ищи этой пользы: ибо чего будешь искать, то и найдешь. Но если будешь искать от него только пользы вещественной, временной, земной, тогда скоро наскучит тебе человек и ты не замедлишь покинуть его или прежде он покинет тебя, заметив в тебе недостойные человека, существа небесного, бессмертного, виды на своего собрата. Дорожи беседою людей разумных и благочестивых и ничего не жалей для их угощения. — Не предавай ближних за сребреники, как Иуда предал Господа за сребро, которое возлюбил, к которому пристрастился до такого ужасающего забвения! Представь живо, что, принимая ближнего, ты принимаешь Христа! Христос принимает от тебя или ласки, или сердечное нерасположение. Или не весте, яко Христос в вас? Разе точию чим неискусни есте (Ср.: 2 Кор. 13, 5). — Вы тело Христово, и уди от части (1 Кор. 12, 27). — Всяческая и во всех Христос, Кол. 3,11.

Мужие, сказано, любите своя жены и не огорчайтеся к ним (Ср.: Кол. 3, 19); не огорчайтесь, хотя бы что–нибудь и неладно они сделали, не по–вашему, хоть бы попрепятствовали вам сделать доброе дело, по наущению вражию и греховной слабости и немощи сердца. Будьте к ним всегда кротки, снисходительны, при их неправдах пожалейте об них, кротко скажите им о их неправде и найдите как–нибудь средство сделать доброе дело без их участия и пособия. Гнев мужа правды Божия не соделовает (Иак. 1, 20). Когда жена твоя делает что–либо наперекор тебе, вспомни тогда, как она много любит тебя и много делает угодного тебе.

When your heart is constrained by pity for earthly goods for someone, say to yourself inwardly: Will the breasts of the Lord the Nourisher become poor? He is our Feeder. Let us be only with Him: He makes us happy and will give us everything.

Great is the man who, in order to preserve the unity of love among the brethren, neglects material interests. He will receive a great reward from God as a sage who has come to know the truth of things, who has always revered the Divine in man above the material, above the whole world and its riches.

How insignificant is that which is destroyed before him who destroys, food and drink before man! The very purpose of the exterminated – for destruction by man or animal – clearly shows how insignificant is the destruction before the destroyer, the nourishing – before the nourished.

At present, in secular and, it seems, in religious institutions, punishments for disciples have been abolished. Recklessly. Is it possible to get a good person out of a disciple who has not been punished? After all, the old man, carnal, sinful is in the disciple, and he cannot do without punishment. The Lord Himself uses punishment for the correction of His faithful. And the Lord loves him, he chastens him: but he beats every son, and receives him. Who is the son, whom the father does not punish? If you were without punishment, if you were a partaker of it, then you were adulterers, and not a adulterer... (Heb. 12:6-8.) How does it feel? Does this agree with your opinion, gentlemen progressives? And where did you get the idea that students should not be punished? "Do you think it's from humanity?" No, from the devil, not from humanity. The devil pats all his servants on the head: just walk, they say, on my broad path, but later I will feed you plenty of all kinds of crowds, especially in hell. And how does the Lord lead to the Kingdom of Heaven? A narrow and rough path. Remember: what were His followers like in the first centuries: the apostles, martyrs, hierarchs, venerable saints, the righteous and all the saints? What, without punishment, tea, have they reached the Kingdom of Heaven? Did the most humane Lord allow them to suffer and die so cruelly in vain? "Oh, progressives! [359]

From their fruit, it is said, "Ye shall know them" (Matt. 7:16). If, praying with faith to the Lord or the Lady or the Angels or the saints, you feel peace of heart during and after prayer, then it is a sign that the Lord or the saints have heard you and have given you the desired good. From their fruit you will know them. Peace of heart also confirms the truth that the Lord is in every place, and the saints, by His grace in the Holy Spirit, hear our prayers.

Miracles from the Communion of the Holy Mysteries. The boy recovered from the undertaker the same day. Fr. Matthew's old mother apparently felt better after receiving the Holy Mysteries.

When thou seest the abundance of earthly goods at thy table, not luxurious, but moderate in value, do not lift up a wicked and miserly heart, and do not say: Ah! How many! Why so many? But give thanks to the Lord for the generous gifts of His goodness and say: "Glory to Thee, O most generous God,[360] for I have ever filled my table with the inexhaustible treasures of Thy goodness; may it also be filled with Thy good things for the nourishment and delight of all who are and come at my table; let it never be poor because of the avarice of my unsatisfied heart. Amen."