Text of the Festal Menaion in Russian

On this day the barren gates are opened, / and the virgin Divine Door comes out; / on this day grace begins to bear the first fruits, / revealing to the world the Mother of God, / through Whom the earthly and the heavenly are united / for the salvation of our souls. (2)

This day is the entrance of universal joy, / on this day the winds blew, the harbingers of salvation; / the barrenness of our nature ceases, / for the barren one turns out to be the mother / of the One Who is a virgin even after the birth of the Creator, / from Whom God by nature appropriates that which is alien to Himself / and through the flesh brings salvation to the deceived: / Christ is the lover of mankind and the Redeemer of our souls.

On this day, the barren Anna gives birth to the Virgin of God, / pre-chosen from all generations / to the abode of the King of all and Creator, Christ God, / for the fulfillment of the Divine plan, / by which we, born on earth, are recreated / and renewed from corruption / to unceasing life.

Glory, and now: In this day God rests on reasonable thrones:

Entrance. Prokeimenon of the day. And the readings of the feast:

1. Genesis Reading

Jacob went away from the Well of the Oath, and went to Haran, and came to a certain place, and lay down there to sleep, because the sun had set. And he took one of the stones of that place, and put it under his head, and fell asleep in that place. And he saw in a dream: and behold, the ladder is established on the earth, and its top reaches to heaven; and the angels of God ascended and descended upon it. And the Lord stood upon it, and He said, "I am the God of Abraham thy father, and the God of Isaac; Don't be afraid. The land on which thou sleepest, I will give it to thee, and to thy seed; and thy seed shall be like the sand of the earth; and it will spread to the sea, and to the south, and to the north, and to the east; and in thee and in thy seed shall all the families of the earth be blessed; and behold, I am with thee, keeping thee in every way whither thou goest; and I will bring you back to this land, for I will not leave you until I have done what I have told you." And Jacob awoke from his sleep and said: "The Lord is present in this place; and I did not know!" And he was afraid, and said: "How terrible is this place! This is none other than the house of God, and this is the gates of heaven!"

Gen 28:10–17

2. Ezekiel Prophecies Reading

[Так говорит Господь:] со дня восьмого и далее будут приносить священники на жертвеннике всесожжения ваши и жертвы о спасении вашем; и Я благосклонно приму вас, говорит Господь. И возвратил он меня на путь ко внешним вратам святилища, обращенным на восток, и они были затворены. И сказал мне Господь: «Врата эти будут затворены, и не отворятся, и никто не пройдет через них, ибо Господь, Бог Израилев, пройдет через них, и они будут затворены. Потому правитель – он сядет в них, чтобы вкусить хлеб пред Господом; войдет путем притвора этих ворот, и тем же путем выйдет». И ввел меня по пути к воротам святилища, тем, что к северу напротив храма, и я увидел: и вот, полон славы дом Господень.

Иез 43:27; 44:1–4

3. Притчей чтение

Премудрость построила себе дом, утвердила семь столбов, заколола свои жертвы и растворила в чаше своей вино и приготовила свою трапезу; послала своих рабов, созывая с возвышенною проповедью к чаше: «Кто неразумен, пусть повернет ко мне!» И скудоумным она сказала: «Придите, вкусите хлебы мои и испейте вина, которое я растворила вам; оставьте неразумие, и живы будете, и взыщите разума, чтобы пожить и достичь рассудительности в познании». Поучающий злых наживет себе бесславие, а обличающий нечестивого – опозорит себя. Не обличай злых, чтобы они не возненавидели тебя; обличай мудрого, и он возлюбит тебя; давай повод мудрому, и он будет еще мудрее; сообщай праведному, и он приложит внимание. Начало премудрости – страх Господень, и совет святых – разум; познать же Закон – свойство ума доброго: ведь таким образом проживешь ты долгое время и прибавится тебе лет жизни.

Притч 9:1–11