Философия русского религиозного искусства XVI-XX вв. Антология.

п Быт. 1, 26.

р Вавилонскую башню.

с Быт. И, 7.

т Ближе всего: Лк. 8, 10.

у Соединение Ис. 9, 6, и Ис. 7, 15.

ф Ис. 9, 6.

О СВЯТЫХ ИКОНАХ. Максим Грек.

ГЛАВА 1. О святых иконах, им же поклонятися подобает.

Понеже нецыи тщатся вопрошати мя, от кого иконное поклонение нчало прият, мы же отвещаем к ним, яко исперва и искони. Якоже и Павел, божественный апостол и избранный сосуд, ко евреом, обличая их, сице глаголет, еже в скинии, рекше во святых святая, поверх ковчега святаго херувими славы сказует, иже осеняюще олтарьа. Аще ли убо святый ковчег осеняюще херувими являет, яве убо есть, яко на славословие и поклонение Богу небесному. Прочее же и о сем речем. Егда убо явися во плоти Бог, тогда сам ко июдеом глагола, вопрошаше убо их, чий на дате образ есть и написание? Реша же ему: кесарев. Он же рече им: воздатите убо кесарево кесареви, и божия Боговиб. Что же кесарево? Точию дань и страх. Что же Богови? Еже честь и поклоняние. И не рече: не зрите образа, но - воздадите подобное подобному. Понеже и тогда быша образы, но не вси равны и единаци. Овии убо на показание века памяти ради, якоже Менандровв и прочих. Овии же святыни ради, якоже и зде херувими славы вещает. Сего ради и воучения их не глаголет, ниже евангелисти возвещающе. Понеже должно есть и всяко естествено первообразному человеческому существу, и кто на земли не родивыйся, той безобразен быти не может. Зри опасно и внимли о сем разумно. Аще убо римских кесарей по евангелистову речению на датах и на златицах и деках писаша образы, то и прочих царей и силных и славных мужей не непщуй же образом их быти писанным, якоже и о раклиове столпе повестьг поведает.

Сам бо рече Господь: идеже буду Аз, ту и слуга мой будетд. Прочее же и о иконном Божий образе подобает рещи, ему же всегда поклоняхуся вси, естеством понуждающеся, а не законного ради предания. Понеже исперва создал Бог человека по образу своему и по подобию. Что же сие являет, еже рече «по образу своему и по подобию»? Яве убо подобие нарицается, якоже и глаголет: будите щедри, якоже Отец ваш небесный щедр есть. И паки Павел вопиет: будите убо мне подобии, якоже аз Христуе. Образ же есть Живоначальныя и Святыя Троицы Отца и Сына и Святаго Духа - ум, слово и дух. Кроме бо ума, слова же и духа быти человек не может, аще и верен, аще и неверен. Сего же ради и поклоняющеся между себе вси человеци; не плоти убо поклоняхуся, но образу Божию. Аще бы плоти поклонялися, то бы и всякому скотинному животну, сиречь коню, и волу, и прочим безсловесному естеству поклонялися, но сего ради от сих различии есмы, рекше вышши и честнейши сих, яко да образ Божий носим в себе и поклоняемся ему. Понеже есть ум, слово и дух невидимый образ невидимаго Бога, в видимей нашей плоти славу, и честь, и поклоняние приемлет. Егда же воплощением Слова плоть человеческая обожилася по реченному, и Слово плоть быстьж, и тогда плоти видимаго Бога видимый образ написуем, ему же и поклоняемся, и тако честь первообразному существу приносим. А иже кто не поклоняется образу во плоти явльшемуся Богу, сей не верует, яко Бог Слово от Пречистыя и Присно Девы Марии плоть прият, и бысть совершен Бог и совершен человек.

ГЛАВА 2. Сказание о иконописцах, каковым подобает быти.

Подобает убо изъграфом, рекше иконописцам, чистителным быти, житием духовным жити и благими нравы, смирением же и кротостию украшатися и о всем благое гонити, а не сквернословцем, ни кощунником, ни блудником, ни пияницам, ни клеветником, ни иным таковым, иже последующе обычаем скверным. Понеже на сицевое святое дело таковым не прощено есть. Якоже и древле рече Господь к Моисею, еже Веселеила наполних духа Божияз. Сей же Веселеил делатель бысть скинии свидения закона Ветхаго. Колми же паче подобает нынешния благодати писавшим образ Спаса Христа Бога нашего, и Пречистыя Его Богоматере, и святых Его тщатися к восприятию духа Божия. И был бы иконописец хитр о подобии древних переводов и первых мастеров, богомудрых мужей, им же от начала предано бысть по объявлению когождо гды бывшаго, чюдеси или явления, а собою бы ново не прибавливал ни единыя отыи, аще убо и зело кто мнится смыслити, а кроме святых отец предания не дерзати. Аще же кто и зело имать быти хитр святых икон воображению, а живый не благолепотне, таковым писати не повелети. И паки, аще кто и духовное житие имать жити, а благолепно вообразити святыя иконы не может, таковым писати святых икон не повелевати же. Но да питается иным рукоделием, им же хощет.

ГЛАВА 3. О том, еже кроме святых икон правоверному изографу ничто же писати.

Аще кто на таковое святое дело, еже есть иконное воображение, всяко сподобится искусен быти, тогда не подобает ему кроме святых воображении ни что же начертовати, рекше вообразити, еже есть на глумление человеком: ни зверска образа, ни змиева, ниже ино что от плежущих, или рода гмыжевескк, кроме где любо в прилучившихся деяниях, якоже есть удобно и подобно.