«...Иисус Наставник, помилуй нас!»

Дщери по Духу прелюбезной и другу о Господе искреннему, мир, благословение и помощь Божия!

Ныне наипаче я тебя ублажаю, что ты невольным образом впадая в различные искушения, очищающие вольные твои согрешения, или же яко человек согрешаешь пред Богом, не ослабеваешь в терпении и благодушествуешь во всем; но и до конца потерпи, чадо! Поминай Господа Иисуса, во святом Евангелии рекшего: Аще мир вас ненавидит, ведите, яко Мене прежде вас возненавиде(226); и паки: в мире скорбни будете: но дерзайте, (яко) Аз победих мир(227); и еще: Аминь, аминь глаголю вам, яко восплачетеся и возрыдаете вы, а мир возрадуется: вы же печальни будете, но печаль ваша в радость будет... возрадуется сердце ваше, и радости вашея никтоже возмет от вас(228). О чадо! Потерпи Господа ради, все наносимое тебе от Него на спасение души твоей! Слезы у тебя теперь льются, но и слезы вечное тебе доставят веселие. Помни, кто из праведников вечного покоя достиг, на земле ничего скорбного не потерпевши? Образ не дал ли нам на Себе Христос, Спас наш? Пречистая Его Матерь не уязвлялась ли утробою, зрящи на Кресте висяща возлюбленнейшего Сына Своего и Бога? Апостолы и мученики не крови ли свои проливали и венцы нетленные получали? Преподобных угодников что учинило участниками в наследовании бессмертной и блаженной жизни райской, как не беспрестанные труды, борения, томления самих себя, болезни, изгнания, лишения, претерпение всяких поношений, нищеты, алчбы, жажды, наготы, солнечного вара(229) и иных скорбных? И се все они ныне почивают на ложах в Царствии Владыки своего, Его же возлюбили от всей души и Ему же поработали усердно во временной жизни.

Чадо возлюбленное! Ты желаешь вселитися на жительство в чертогах бессмертного Царя славы? Стезею, убо, коею Он хочет тебя до Своих чертогов среди суетного жития сего провести, шествуй. Благодари благость Его, что Он не широким и пространным путем, но узким и прискорбным ведет; ибо чрез сие ясно Он тебе показывает, что Он тебя любит и хочет сделать участницею вечных Его благ в бесконечном Царствии Своем; Сам бо рече усты возлюбленного ученика и друга своего: Аз, ихже аще люблю, обличаю и наказую(230). И Апостол Павел написал: Аще наказание терпите, якоже сыновом обретается вам Бог. Который бо есть сын, егоже не наказует отец? Аще же без наказания есте емуже причастницы быша вси, убо прелюбодейчищи есте, а не сынове(231). И для того слово Божие о праведниках, наследовавших Царствие Небесное, так говорит: Сии суть, иже приидоша от скорби великия, и испраша ризы своя... в крови Агнчи(232). Сего ради суть пред престолом Божиим, и уже не взалчут ктому, ниже вжаждут, не имать же пасти на них солнце, ниже всяк зной. Слышишь, что глаголет слово Божие о том, кому дается Царство Небесное и вечный покой? Кто здесь, на земле, потрудится усердно Бога ради и претерпит мужественною душою и твердым сердцем всякие скорби, стыд и срамоту. Радуйся, убо, паче в печали сей, на тя нашедшей, что Господь посетил тебя временною печалию, хочет тебя утешить вечною радостию. Но силен Он и здесь еще подать тебе ослабу некую. Так некогда и святой Хрисогон утешал в послании своем святую Анастасию Узорешительницу:"Аще подобает нам верным ходити в присущем житии". И Ефрем, угодник Божий, написал: "Аще случится нам радость или чрез предуспеяние(233), или чрез дарования, да помышляем, яко недалече, убо, отстоит печаль. Аще же найдет нам печаль, пождем радости близ нас быти. Приимем подобие плавающих по морю: сии бо востанию бывшу на них ветра, или зимы зельныя, не отчаяваются своего спасения, но противятся волнам, благовоздушия ожидающе; и тишину получивши, бурю ожидают. Тем и бдят всегда, да не како внезапно востанию ветра бывшу обрящет не приготованы и низвратят тыя в море. Тако и нам смотрети подобает обоя. Убо, егда случится нам скорбь или теснота, ослабы да пождем, и помощи от Бога бывающия, да не укосняющей скорби, яко несущей нам надежды спасения родится смерть: подобнее же, и радости нам бывшей, скорби да пождем, да излишнею радостию не забудем плач". До зде Ефрем; и паки он же: "Любезне небесного сокровища пожелавый и достоин Богу бы-ти возревновал еси, слыши того глаголющего: Аще хощеши совершен быти, иди, продаждъ имение твое и даждъ нищым, и возъимаши сокровише на небеси, и гряди последуй Мне(234) ...И иже не приимет креста своего и не последует по Мне, несть Мене достоин(235)", тем же без еже понести крест, невозможно последовати Господу; но и в Книге Иисуса, сына Сирахова, Господь глаголет: Чадо, аще приступаеши работати Господеви Богу, уготови душу твою во искушение(236). Сицевых, убо, писаний Божественных послушая, возлюбленная о Господе дщи! Претерпи мужественною душою все наносимое тебе от Господа, ведяще, яко приимиши от Него неувядаемый венец славы; притом уверена буди, что не попустит Он тебе искуситься паче, еже можеши, но сотворит со искушением и избытие, яко возмощи тебе понести. Возлюбленный наш наставник и грешников утеха, Златоуст упоминает, что человек, сколько б ни праведен был, но все имеет какие-либо и грехи; напротив, человек порочный, как бы ни был худ, но хотя самые малейшие, однако имеет некоторые и добрые дела, так Господь за малые его добрые дела посылает ему или богатство, или другое какое-либо временное благополучие, а праведника Своего, дабы он чист был пред Ним в час смертный и достоин был восприятия от всещедрой Его Десницы небесных и вечных благ, наказует мало с любовью здесь, на земле.

Сицева имуще обетования, словом Божиим от святых Отец проповедуемая, не усумнися, присное в вере чадо, снити в Москву. Поезжай с миром, и Господь, якоже со Иосифом, проданным от братьев, пребудет с тобою, и Ангел Его святый на всяком, аможе аще пойдеши пути, сохранит тя неврежденну от всех прилогов диавольских. Плакал и Иосиф, когда вели его купцы во Египет, яко раба купленного; тяжко ему было сидеть и в темнице, затворенному в оную, не сотворивши греха; проливали кровь свою мученики, а преподобные поты свои за возлюбленного ими Иисуса; но се! они утешены: у всех их слезы от очей отерты; все они ублажаются ныне славою нетленною. И ты, убо, о чадо ми возлюбленное, яко добр воин Христов, злопостражди(237) доблественно, поминая рекшего: Блажени изгнани правды,ради: яко тех есть Царствие Небесное(238). Не писал ли я тебе, что в монастыре живши, имаши и уничижитися, и укоротися, и изгнатися? Вот тебе начало таковых подвигов! Приими со благодарением ко Господу таковое, и Господь поможет тебе и в передних начинаниях твоих. Обвинять кого-либо в том виновным удержись, Господа ради, поминая, как Сам Спаситель, ни единого греха не сотворив, ниже обретеся лесть во устах Его, но предан был на пропятие и смерть. Как Григорий, Нео-кесарийский чудотворец, претерпел стыд от клеветавшей на него при честных мужах блудницы; како Феодора преподобная подъяла изгнание из монастыря, оболганная дочерью гостинниковою; како Иоанна, архиепископа Новгородского, чудотворца, жители града того вывели бесчестно на реку и посадили на плот; како и инии мнозии святии неповинными укоризнами и преступлениями облагаемы были и не оправдывались много, даже нисколько в прегрешениях, якобы ими содеянных, в самом же деле им даже неведомых. Враг диавол всяко тщится душу праведничу поколебать, ты же, яко дева мудрая, прими светильник веры и упования на Бога и вооружись щитом терпения, молясь непрестанно, и узришь спасение и заступление скорое. Поедешь ты Новым Городом, поклонившись за себя в Софийском соборе святым мощам, также Антонию Римлянину и кому еще можно тебе будет, прошу кланяться и за меня, грешного. У Антония Римлянина наша с братом Амвросием родительница погребена; можешь же и написать ко мне из Новгорода, ежели тебе самой неудобно будет заехать. Вот тебе, дщи моя о Господе прелюбезная, что Господь помог мне написать, то и посылаю. Бог тебя простит, чадо! Буди с тобою помощь Божия, и Ангел-хранитель да соблюдет тя присно на всяком месте и во всякое время! Царица Небесная да будет ти во все дни живота твоя помощница, хранительница и путеводительница неотлучная, все-усердно того желаю и молю.

Грешный Варсонофий

28 июня 1824 года. Старая Руса

Письмо 9

Прелюбезное о Господе чадо!

Мир тебе и помощь Божия!

Письма твои из Новгорода и из Москвы я получил. Не знаю, на которое отвечать тебе сперва. На письмо новгородское, одно сие скажу, что любовь твоя к моей худости, о Бозе искренняя, заставляет и меня, грешного, любить тебя, яко чадо по Духу присное. Господь да приимет веру твою к Нему и любовь твою, веры ради той, да помянет и помилует тя и в сем веке и будущем. Что же благоволит Господь тебе быть в моем монастыре, буди в том благодушна. Тако изволися Господеви. Молиться нам подобает паче, дабы — о если бы Он сподобил нас, грешных, зреть друг друга в блаженном Царствии Своем Небесном и вечном! Но мы живем еще в мире прелестном и многомятежном; плоть носим приснослабую и многострастную и врага имеем, неусыпно стрегущего нас, как бы пленити души и телеса наши в работу греховную и предать их неугасающему огню геенскому его же и сам он трепещет! Мы имеем нужду непрестанно простирать глаз и вопль свой к Доброму Пастырю своему, Господу нашему Иисусу Христу, положившему Свою душу за пленение душ наших и искупившему нас кровию Своею честною от насилия диавола, дабы Сам Он всемогущею Своею Десницею поддержал, утвердил и защитил нас на пути жизни сея! Говоря сие, я перешел уже к письму московскому. Ты посреди сетей многих ходишь теперь. Молись непрестанно ко Господу Иисусу, дабы Он и к тебе пришел на помощь, якоже некогда пришел Он и спас начавшего утопать в волнах Петра. Воистину, многими мы, доколь находимся в жизни сей, обложены сетями. Но несравненно более у нас средств миновать их без повреждения. Смиренная мудрость и непрестанная молитва, с памятью смертною и будущего суда Христова соединенные, весьма достаточны, чтобы сохранить нас неврежденными от всех соблазнов мирских, от брани плотской и от прилогов сатанинских. Боящиеся Господа врагам страшны и всем дивны: горе бо зрят. И во псалмах пишется: Богом моим прейду стену(239). Стена, разделяющая нас от Царствия Небесного, есть мир сей, но ежели мы призываем непрестанно на помощь Господа, смиряемся пред Ним, плачем и просим, дабы Сам Он сохранил ум и сердце наше, чтобы ничто от мирских красот не усладило нас на слабость, чтобы движения плотские не одолели стремлений духа нашего, хотящего разлучитися паче от тела и жити со Христом, нежели в мире сем; чтоб всю сатанину детель, ею же тщится он привлещи нас к своей погибели, мы видели и могли, при содействии человеколюбца Спаса, отражать ее от себя; ежели мы тако просим Господа непрестанно, то никакоже Он, наш всещедрый Отец, презрит нас, но скоро приходит на помощь к Нам и хранит тогда нас, яко зеницу Своего ока. О, благость неизреченная человеколюбца Господа! О, несказанное милосердие Его! О, беспредельная и уму нашему непостижимая любовь Его к нам, скверным и непотребным рабам Его! Хранит нас, яко зеницу ока Своего, Создатель наш и Господи! Тако ли изволися благостыне Твоей! Мы недостойны Небес и земли и сея привременные жизни: зане присно во грехах пребываем и ежеминутно прогневляем Твою благость, а Ты хранишь нас, яко зеницу ока Своего! Тако ответствует нам Господь: не приидох бо праведные призвати, но грешныя(240). Аще, убо, тако изволися Тебе, Господи, благоволи, убо, призирати на ны милостиво всегда и помиловати нас до конца! Зрили, Благосерде, елико, убо, оного на нас навет и вражда, елико же и наше страстование, и слабость, и небрежение, но все Сам исправи, соверши и дополни Своею благодатию и милостию, заслугами Сына Твоего Единородного, Господа и Спаса нашего Иисуса Христа, молитвами Пречистыя, преблагословенныя Владычицы нашея Богородицы и Приснодевы Марии, единыя нашея непостыдныя надежды и всех святых Твоих! Се, чадо, рех ти, ежели будешь иметь всегдашнюю опасность, якоже птица от сетей и серна от тенет хранится; еще будешь непрестанно ко Господу молитву творить, чтоб Он Сам сердце твое, страхом Его и желанием наследия вечных благ уязвленное, соблюл таковым и среди оных людей, то веру ми ими грешному, что Господь тебя сохранит от всякого зла, и ничто не повредит тебе.

По словам твоим, мать твоя не намеревается крепко удерживать от монастыря; но я тебе и прежде писал и ныне говорю то же, что в монастыре свои искушения и соблазны есть, и чего ты ныне отвращаешися и бегаешь, к тому враг после сильное возбудит в тебе желание. Но не бойся сего, чадо, имамы Бога, нам помогающего; един Его Ангел сильнее всех полчищ сатанинских; кольми паче Господь Сам. Внимающему себе и хранящего трезвение ума ничто не повредит нигде.

Прости, пора в церковь! На сей раз писать более некогда.

Грешный Варсонофий

19 июля 1824 года. Старая Руса