Letters (Issues 1-8)

971. On the Struggle Against the Movements Characteristic of Youth

God's mercy be with you!

You have repented by force. However, it seems that I wrote to you so that you would not burden yourselves with writing to me without a strong spiritual need, and some kind of need. Still, I accept your apologies as very reasonable, and I forgive and absolve you from this sin without penance. You should add to this; I will not sin like this.

What have you written about the excitement characteristic of youth, of indefinite, confused and tormenting inner movements; however natural they may be, it is not excusable for you, who have changed your minds so much, who have known so much about the inner spiritual order, and who have experienced so much, if they manifest themselves in you with such force that you cannot get along with them. Without a condescending view of them, without arbitrarily admitting them and indulging them, they could not take such power over you. Sit down and consider everything, and take up the reins of government, and hold your sceptre menacingly, not allowing anything to squeeze into your province and disturb your rule. Treat them as impudent people who invade your house against your will. With this you show the door, and treat them as well. As soon as you notice it, drive it away, without self-pity. They will come again, drive them away again. They will come again, and drive them away. They will leave you behind, just don't feel sorry for yourself. Without resistance to self-pity, there can be no good self-government.

The harm from indulgence is especially that the enemy squeezes into the crowd of these thoughts and images, and in the confusion sows evil sympathies, desires, and even intentions. A few times the repetition of this forms an unkind self-pleasing system within, which then initiates a corresponding activity in the outside, which little by little will supplant the disposition to the former pure, brotherly and God-loving deeds. This is the source of insensibility, negligence, and oblivion - these giants of the enemy camp - the Goliaths.

How to drive it away? - In the general order for this: (look through the book: What is Spiritual Life) 1) to restore hostility to them, 2) to repel them with hatred and anger, as enemies, and 3) to strike them with prayer to the Lord, the Guardian Angel and the Lady Mother of God, and to St. Sophia, whose name you bear. - You have read all this many times, both written and printed. For the Lord's sake: remember well and act in this way.

You called such a state transitional.

All the more attention is required to it, because from it comes the subsequent course of life, either good, or bad, or mixed.

Второе средство против этих бурлений вы сами употребили - говение, исповедь и св. причащение. Видите, какая в них сила?!

- Спешите же к ним всякий раз, как потребна бывает помощь их.

"Была опять буря, и прошла. Только чувств духовных осталось мало". - Увы! остановитесь на этом, и подумайте, и обдумайте, откуда этот паралич чувства?!

- Он оттуда, - что во время бури и бурления допущены сочувствия и даже желания недолжные, и там внутри остались, не будучи подавлены и исторгнуты. Заседши там, они не дают приходить в движение противоположным им чувствам духовным.

Если оставите это без внимания, то худое в вас совсем заглушить доброе. Нечувствие породит нерадение, от того и другого возьмет силу забвение. Сии три составляют полный паралич душевный. Увы! вот куда идет дорога, на которую вы вступили. У вас, как говорите, были благочестивые чувства в силе, а теперь нет их. Извольте поплакать об этом, - и браните себя, - говоря: помяни, откуда ниспала ты?! - Вам хочется веселиться, хочется бывать в обществе, - иначе, - хочется бывать там, где нет места ничему духовному. Вы расписываете благотворное действие танцевального вечера. Это мыльнопузырное действие. Первая чарка вина тоже благотворною кажется, - а до чего доводит? В таком же опасном положении и вы. Опять повторю - обратите на это внимание. Враг уже успел обставить сие одурачивающее действие резонами, будто основательными. - Блюдитесь! - С такими стремлениями и резонами для них из вас выйдет самая разгульная особа, для которой никакой удержи не будет.