The Book of the Acts of the Holy Apostles

Brought up at the court of the Roman emperor, Agrippa certainly remained a Jew at heart. The completion of the construction of the temple in Jerusalem, begun by his great-grandfather, to some extent testifies to the fact that in the very depths of his soul there was a hidden feeling of Jewish religiosity. The penetrating gaze of the Apostle saw this and awakened this feeling so strongly that the emperor was embarrassed, especially in the circumstances in which he found himself – in the presence of the Roman governor of the region, who undoubtedly looked upon him as a Roman pupil, alien to "Jewish superstitions".

The excited feeling of the Jew is forcibly suppressed by false fear and shame before the educated Romans, turns into hypocrisy and bursts into frivolous secular witticism: "You are a little bit of persuading me to become a Christian."

To this witticism, St. Paul replied with sincerity and touching: "I would pray to God that not only you, but all those who listen to me today, may become like me, except for these bonds." Bondage was Paul's praise (Eph. 3:1 [115]; 4:1 [116]; Phil 1:1 [117]), but of course he could not want all Christians to be always in bonds. With his heartfelt answer, Paul again awakened Agrippa's conscience, and the latter, no longer able to listen to him, hastened to close the meeting.

Paul's Confession of Innocence (26:30-32)

St. Paul's speech bore the highest imprint of dignity, freedom, and love, and this could not fail to impress impartial listeners. After consulting aside, the king and the governor recognized Paul worthy of release from bondage, as an innocent man, but since Paul demanded the judgment of Caesar, the governor decided to send him to Rome to Caesar.

Chapter Twenty-Seven

The Journey of the Holy Apostle Paul from Caesarea to Rome: from Caesarea to Myra in Lycia (1-5); from Myr to Crete and Paul's warning that was not heeded (6-13); a violent storm from Crete to Malta, a ship stranded, a rescue by swimming ashore (14-44).

Journey from Caesarea to Myra in Lycia

(27:1-5)

Когда отъезд в Италию был решен, что произошло осенью 61 года, то святой Апостол Павел вместе с некоторыми другими узниками был передан сотнику Августова полка по имени Юлий.

Как видно из местоимения «мы», которое употребляет далее всюду Дееписатель, он был спутником святого Павла в этом путешествии. Вторым спутником Апостола был, как упомянуто во 2 ст., Аристарх Македонянин из Фессалоники.

Что это был за Августов полк, определить точно невозможно: возможно, что это был отряд из гвардии самого императора Нерона, бывший по какому-либо случаю на востоке и теперь возвращавшийся в Рим, чем воспользовался прокуратор Фест для того, чтобы под его конвоем отправить узников.

Так как в Кесарии не было корабля, который бы отправлялся прямо в Рим, то узников отправили на купеческом корабле сначала в Адрамит — приморский город в малоазийской провинции Мисии недалеко от Троады и Асса. Сделано это было с тем расчетом, чтобы по дороге в Адрамит, где по-видимому жил хозяин этого корабля, заходя в разные портовые города можно было найти корабль, идущий в Рим, и пересесть на него для дальнейшего путешествия прямо к цели. Так это и случилось. На другой день пристали к Сидону, древнейшему торговому городу Финикии. Поступая с Павлом человеколюбиво, сотник Юлий позволил ему сходить там к своим друзьям и воспользоваться их усердием, то есть, по-видимому, получить от них что-либо нужное на дорогу. Так обращался сотник с Павлом, вероятно, по приказанию Феста, а, может быть, и сама личность святого Апостола внушала к себе уважение и расположение благородного сотника. Из-за противных ветров корабль отклонился от своего прямого направления и приплыл в Кипр. Далее пришлось плыть вдоль берегов малоазийских провинций Киликии и Памфилии, чтобы зайти в пристань города Миры Ликийские. Это был цветущий тогда город в малоазийской провинции Ликии в 20 стадиях (около 4 верст) от моря на реке, судоходной до самого города.

От Мир до Крита и предостережение Апостола Павла