«...Иисус Наставник, помилуй нас!»

Казалось, после столь великих заслуг преподобного для Отечества и Лавры наступило для него время отдыха и упокоения. Не то судил Бог. Царь Михаил Феодорович, зная благочестие и ученость Дионисия, поручил ему в 1616 году исправить "Требник" от грубых ошибок, которые вкрались от времени. Дионисий и его сотрудники с усердием и благоразумием занялись этим делом и чрез полтора года представили исправленный ими "Требник", в Москву на рассмотрение Собора. Но Собор, по наветам врагов преподобного, без вины, как еретика, осудил его на лишение сана и заключение. За исправление "Требника" Дионисию пришлось много претерпеть незаслуженных оскорблений и мучений. Его заключили в Новоспасский монастырь, морили голодом, томили в дыму бани, заставляли класть каждый день по тысяче поклонов. Преподобный, укрепляемый Господом, не только выполнял наложенную епитимью, но еще от усердия своего клал другую тысячу поклонов ежедневно. По праздникам его водили, а иногда возили верхом на кляче еще до обедни к митрополиту на смирение. Здесь в оковах он стоял на открытом дворе в летний зной до вечерни, не освежаемый и чашею студеной воды. А грубые злобные невежды всячески ругались над ним, бранили, толкали, бросали в него грязью... Преподобий был весел, как младенец. "Мне грозят Сибирью и Соловками, — говорил он, — но я рад тому, это жизнь мне". Когда другие с состраданием говорили: "Что это за беда с тобой, отче?" — Он отвечал: "Беды нет никакой, а милость Божия; преподобный Иона, митрополит, смиряет меня по делам моим, чтобы не был я горд". Страдания его продолжались целый год и только в половине 1619 года, наконец, была удостоверена невинность преподобного приехавшим в Москву иерусалимским патриархом Феофаном. Последний испросил одобрение исправлений Дионисия от всех восточных патриархов и, служа в Лавре, сам возложил на страдальца веры свой святительский клобук.

Вся жизнь преподобного была жизнью истинного Божия подвижника. Большую часть времени он проводил в молитве: в келлии читал Псалтырь с поклонами, Евангелие и Апостол, вычитывал сполна акафисты и каноны; в церкви, выстаивая все положенные службы, Дионисий совершал, кроме того, ежедневно от 6 до 7 молебнов. Ложился спать за три часа до утрени и вставал всегда так, что успевал еще положить до нее триста поклонов. В церкви соблюдал строго церковный устав, сам пел и читал на "клиросе, выходил с братиею на черные труды и работы. В обращении с иноками был кроток, прямодушен. В самый день кончины своей он отстоял литургию и только пред вечерней, почувствовав слабость сил, пригласил братию, со всеми простился, принял схиму и мирно преставился ко Господу 12 мая 1633 года. Сам Патриарх Филарет пожелал совершить над ним отпевание, для чего святые мощи его и были привезены в Москву, в Богоявленский монастырь, а потом возвращены в Лавру для погребения.

Помолимся Господу, братие читатели мои, чтобы не оскудевали на Русской земле такие доблестные сыны Отечества и подвижники благочестия. Ими, их молитвами и трудами крепка наша святая Русь, ибо они-то и есть семя святостояния ее!

475. Слово любви старца святителя (к называющим себя старообрядцами)

Маститый первосвятитель Киевской Церкви, митрополит Платон, по случаю совершившегося в 1889 г. девятисотлетия Крещения Руси, обратился с пастырским посланием к называющим себя старообрядцами. С глубокой скорбью святитель вопрошает мнимых ревнителей старины: почему никто из них не принял участия в этом торжестве Святой веры нашей? Они-то, казалось бы, и должны были праздновать введение в России той веры Христовой, которая принята была при Князе Владимире, потому что они любят называть себя "староверами и старообрядцами". Послание все проникнуто духом отеческой любви к заблудшим. Предлагаем нашим читателям главные мысли из этого послания. Возлюбленные братия о Христе! Не по крови только вы братия наши: у нас с вами одна и та же вера, возросшая и процветшая из одного и того же корня правоверия, насажденного в Русской земле Князем Владимиром, «един у нас Господь, един Бог и Отец всех» (Еф. 4; 3,6). Вы вместе с нами принимаете и храните все, постановленное древними святыми Отцами и Соборами. Нас с вами, братия, разделяет не вера, которая, по выражению апостола Павла, есть «осуществление ожидаемого и уверенность в невидимом» (Евр. 11; 1) и всеми должна быть исповедуема без изменения. А во внешнем выражении (или обряде) богопочтения Церковь Христова допускает разнообразие, да и во внешнем выражении богопочтения мы расходимся только в некоторых частностях.

Мы свято чтим и храним Богослужебный чин, составленный святыми Отцами на основаниях, положенных Иисусом Христом и апостолами Его. Но ведомо вам, братия, что этот чин не вдруг устроился, а составлялся постепенно, обогащаясь с течением времени молитвами и песнопениями. В обрядах разных местных церквей история указывает разности; но эти разности не разрывали у тогдашних христиан союза мира и общения любви. Вы хулите Святую Церковь нашу за то, что она принимает не такое начертание спасительного имени Иисуса, какого вы держитесь, допускает не только осмиконечную, но и четырехконечную форму Креста, повелевает слагать не два, а три. перста для крестного знамения, троит, а не двоит при Богослужениях слово "Аллилуиа "и тому подобное. Братия! Не от таких обрядностей зависит наше спасение! Богу угодна молитва наша не тогда, когда мы слагаем два или три перста для крестного знамения, когда двоим или троим слово "Аллилуиа ", а тогда, когда молимся усердно, от чистого сердца и с твердою верою в Спасителя нашего Иисуса Христа, храня между собою мир и любовь (Мк. 11; 24-26. Мф. 21; 21).

Братия возлюбленные! обратите внимание и на то, что священноначалие Российской Церкви не без нужды предприняло исправление в ней старопечатных богослужебных книг и очищение богослужебного обряда. В старых книгах, как вам известно из определений Стоглавого Собора, от неискусства переписывающих оказалось много погрешностей, и в церковный обряд незаметно внесены были некоторые новшества, каких не было в Греческой Церкви, предавшей нам с христианскою верою весь богослужебный чин. Греческие святители, приезжавшие в Россию, упрекали представителей нашей церковной власти в сих новшествах и требовали их исправления для согласования во всем церковных уставов наших с уставами греческими. Это исправление, необходимость которого сознавалась первыми российскими патриархами, и к которому с особенным усердием приступлено было при патриархе Иосифе и его преемнике, совершено было согласно с тем, что принято было издревле и сохранилось в Греческой Церкви.

If you consider our liturgical books and our liturgical rite to be spoiled, let those who wish to learn the truth go to Holy Athos, to Jerusalem, to Sinai, and they will see that in these holy places, where the ancient rules are most preserved, the liturgical rite is the same as in our Church, and there are no differences that you hold on to and for the sake of which you depart from ecclesiastical unity with us. Judge impartially, then, whether you are doing well that for the sake of such differences you do not want to have, contrary to the apostolic commandment, spiritual unity with us "in the bond of peace" (Ephesians 4:3); and at the same time reflect on what great blessings you deprive yourselves of by avoiding communion with our Holy Church, what dangers you expose your salvation to. You deprive yourselves of the correct hierarchy, which must necessarily be in the true Church of Christ (Titus 1:5), and you do not have it (for it is known from whence and how you acquired your bishops and priests, and by whom your teachers of the faith are appointed). Meanwhile, in our Church, to this day, by the grace of God, it is continuously transmitted from the Apostles through the mysterious episcopal ordination. You deprive yourselves of the grace of God, which is taught in the sacraments of the Church, which can be salvific only when they are performed by holy persons who have lawfully received the authority to do so through successive ordination by the apostles, "builders of the mysteries of God" (1 Corinthians 4; 1. James. 5; 14, 15. Acts. 8; 14). Shunning our Holy Church, which alone can be called the true Church of Christ, because it has all the appurtenances of such a Church (namely: the right faith, the Law of God, the correct hierarchy and the lawfully performed Sacraments), you cannot firmly hope for the salvation of your souls, for you know that, according to the teaching of the Holy Fathers, "outside the true Church of Christ, as outside a ship on a stormy sea, "There is no salvation."

You are confused by the oaths pronounced at the Moscow Council of 1666, but they were pronounced not on those rites that you adhere to, unlike us, but on those who, for the sake of these rites, have apostatized from our Orthodox Church and dare to pronounce grave blasphemy against her. Abandon your vain dislike for her, do not oppose her motherly desire to be reconciled with you, on the contrary, express your filial readiness to be reunited with her. Then our Holy Church will receive you into its arms with such joy as the merciful father in the well-known parable of the Saviour (Luke 15:11-24) received his son, who had departed from him "to a far country," when this son returned to his house with repentance.

Fraternity! I, an eighty-five-year-old elder, standing with one foot in the grave, and a servant of God, obliged to teach others the truth, cannot deceive you, much less inspire you with anything evil. Listen to me, or rather listen to God Himself, Who calls you through me into communion with our Church, and be reconciled to her. For this she will demand nothing from you except filial obedience to her in spiritual matters, and will allow you those ceremonial features that now distinguish your Divine Service from ours, if you do not want to leave them for complete agreement with her in everything. In this case, what can hinder your reunification with our Holy Church? Absolutely nothing. Meanwhile, how much good you will do by being reconciled to it! You will console this common Mother, who sincerely grieves over your needless alienation from her, and you will enjoy the rights of her faithful children, you will receive what is now lacking for your salvation, and you will cast off the shameful name of "schismatics." Cease your strife and division with the Orthodox, which are very harmful not only to them and to you, but also to our Fatherland, because they disturb the peace and weaken its strength (Matt. 12:25). In doing so, give great pleasure to our good Tsar, who, as truly the most pious, sincerely cares for the advancement of the Orthodox Christian faith in our Fatherland and the peaceful life of all his subjects "in all piety and purity" (Tim. 2:2). This is how much good you can do by your reconciliation with our Church! But if you do not listen to the voice that calls you to peace with her, but persist in an unfriendly distance from her, then, with sorrow, I say, woe to you! I say this because the Holy Fathers gravely condemn those who distance themselves from the Church of God and remain in schism. "He who does not have the Church of God as his Mother," they say, "cannot have God as his Father"; "the sin of those who have apostatized from the Church of Christ, even if they put themselves to death for confessing the name of Christ, will not be washed away even by the blood itself"; "He who has separated himself from the Church, even though his life be worthy of praise, for the mere iniquity that he has been torn away from union with Christ, will not have eternal life, but the wrath of God remains upon him" (St. Cyprian of Carthage "On the Unity of the Church" and Blessed Augustine "Epistle"). Such a terrible fate awaits you, brethren, if you die at a distance from our Holy Church, which is motherly concerned about the salvation of her children. Hasten to be reconciled to it for the salvation of your souls!

476. What the Holy Apostle and Evangelist John the Theologian Teaches Us

The holy Apostle and Evangelist John the Theologian teaches us much by his life. He was a beloved disciple of Jesus Christ. Why was he beloved? Because John himself loved the Lord deeply. Look, there is not a single one of the apostles at the Cross, but John is here. What more powerful proof of love is needed?

We, brethren, often complain and say: the Lord has forgotten us, He does not give us what we ask of Him. But rather than say such words, it is better to ask ourselves: do we ourselves remember Him? How do we prove our love for Him? Oh, how often we have this love only in words, but in deeds we do no sacrifice, no podvig, no even the easiest good deed in His name. We can't fast, we don't want to pray, we don't have time to go to church, we don't give alms — we ourselves are in need, it's hard to endure offense... We ourselves do not remember the Lord, but we wish that the Lord would remember us; we ourselves are cold to Him, but we want Him to shower us with all earthly blessings. For what? The Lord does so much for us that it is impossible to count His mercies, we are showered with His mercies from head to foot. His long-suffering towards us alone is a powerful proof of His ardent love for us! No, we must not lose heart when it seems to us that God has forgotten us – this is not true – will He forget His creation? We ourselves must take care in order to love Him, our Creator and benefactor, with all our hearts. If we want to hear the truth, then we must say that our first, most important and most common sin is the lack of love for Him in ourselves. For coldness and ingratitude to God, we, so beloved of God, will have to answer much!

John the Theologian was a virgin — and look, what a reward for the observance of virginity! Christ the Savior entrusts His Most-Pure Mother, the Ever-Virgin, to His care. You see, brethren, how pleasing to the Lord is virginity, the observance of purity of soul and body, how pleasing chastity is to Him! But where are these chaste young men now? How few of them! How many of them lost their innocence long ago, defiled the garment of purity that they received in Baptism! What tears are worthy of these young men and maidens, who have lost the most precious thing in themselves, which should adorn them most of all at this age as Christians!