Joseph of Vatopedi /Blessed Novice/ Library Golden-Ship.ru Elder Joseph of Vatopedi Blessed Novice Life of Elder Ephraim of Katunaki With the blessing of Bishop Longin of Saratov and Volsk Monk Joseph of Vatopedi. Blessed Novice. The Life of Elder Ephraim of Katunaki Moscow Metochion of the Holy Trinity Lavra of St. Sergius translated from New Greek, 2004 Ed. Golden-Ship.

На дискосе он часто видел не хлеб, созерцаемый нами, а Самого Христа. Иногда он видел справа и слева от себя Ангелов, предстоящих страшному Таинству. Его жизнью была Божественная литургия: подготовка к ней с тщательным хранением своей совести, совершение ее и плоды этого подлинного Тайнодействия. Он стал источником Божественной благодати и, как соработник Божий (ср.: 1 Кор.3,9), сообщал ее тем, за кого молился.

Нередко он читал над своими посетителями импровизированные молитвы, исполненные богословского содержания, и касался рукой их голов, передавая «в чувстве» «превосходящее ум и чувство»2 действие Святого Духа. --- 1 Здесь идет речь о преимуществе общежительного устава устроения монашеской жизни над особножи-тельным. Общежительные монастыри, или киновии, представляют собой монашеские общины, подчиняющиеся власти епархиального архиерея и владеющие некоторым участком земли.

Братия общежительного монастыря по уставу не имеют права владеть частной собственностью и обязаны во всем подчиняться игумену, которого сами избирают. Киновиальный устав подразумевает общие послушания, общие трапезы и службы. С огласно же особножительному уставу, монахи могут иметь собственность, общее богослужение совершается лишь по воскресным дням, братия не имеют общей трапезы, а за выполнение послушаний получают от монастыря деньги.

Институт особножительных, или идиоритмических (ίδιόρρυθμος — своеобразный, особенный), монастырей изжил себя. Сейчас на Афоне все такие монастыри преобразованы в киновии. 2 См .: Флп. 4, 7.   Наш уважаемый старец Иосиф Ватопедский был его духовным братом с 1947 года и знал его жизнь вблизи так, как не многие другие.

Чувствуя внутреннюю необходимость и известный долг чести, он внес свой письменный вклад в свидетельство о чудесной жизни своего духовного брата, которого так любил и которым был так любим взаимно. Как говорит наш уважаемый старец1, всей своей святой жизнью отец Ефрем Катунакский показывает, что он был точным последователем блаженного старца Иосифа Исихаста2, стоявшего у истоков возрождения в среде афонского монашества умного делания и созерцательной жизни в целом как средоточия православной духовности.

Помню, как говорил нам блаженный старец Паисий3 : «Записывайте то, что вам известно о благочестивых старцах, потому что придет пора, когда деятельного примера будет недоставать, а народ Божий будет с жаром искать слова, сказанного из опыта, чтобы утолить свою духовную жажду». Несомненно, пророчество старца Паисия сбывается в наше время.

Потому полагаю, что создание отцом Иосифом этой книги является приношением Церкви Христовой, ибо открывает духовный опыт современного святого, жившего в наши дни и среди нас. Игумен Великой обители Ватопед архимандрит Ефрем Суббота сырной седмицы, 11/24 февраля 2001 года. Память Всех преподобных отцов, в подвиге просиявших. --- 1)

Elder Joseph of Vatopedi, the author of this book. 2 Elder Joseph the Hesychast (1899-1959) is one of the most remarkable Athonite ascetics of the twentieth century, truly "one of the ancients" in his way of life and in the grace-filled gifts that the Lord vouchsafed him. (For more information on the life of Elder Joseph and his brotherhood, see: Elder Joseph of Athos.

Holy Trinity Lavra of St. Sergius, 1998; Monk Joseph. Elder Joseph the Hesychast. Holy Trinity Lavra of St. Sergius, 2000; Monk Joseph Dionysiatis. Elder Arsenius the Cave-Native, an associate of Elder Joseph the Hesychast. Moscow, 2002.) In this edition, as a sign of special respect for his memory, we, according to the already established tradition, when talking about him, write the word "Elder" with a capital letter. 3 Schema-monk Paisios (Eznepidis, 1924–1994)

is the most famous of the modern elders of the Holy Mountain. Generously endowed by God with various spiritual gifts, over a long period of time he instructed and comforted in the multitude of people who came to him for advice and help.   The introduction of many false and satanic teachings leads modern materialistic man to despondency and indecision.

In our times, a word about repentance is needed – a perfect and obligatory means for the salvation of a lost sinner. Behold, now is the time of favor, behold, now is the day of salvation (2 Corinthians 6:2). In this book we attempt to describe the spiritual experience of our venerable father and brother Ephraim of Katunaki. However, here is only what we have noticed, because the path of a truly spiritual person is made in secret, and only certain signs, rays and shadows are available to us, so that we can comprehend the greatness of his life in Christ.

We, who have been with him for a long time, offer him as a living example by which all objecting lips are shut and condemned by the whole corrupt world. We describe a genuine and practical understanding of repentance. That repentance which changed fallen and lost man and called him to his original dignity in the image and likeness (cf. Gen. 1:26).

That repentance which again led to the adoption of those who, through their right lives, accepted Christ and to whom He gave the power to become children of God (John 1:12). Father Ephraim's children, members of his brotherhood, have already published a well-published biography of their elder and his words.2 We humbly bring to our readers our experience of contact with our spiritual brother, describing him as we have been given to know him, as we have seen him in life, and as our hands have touched him (1 John 1:1).

We present the image of the venerable elder and his teaching, first of all, through the prism of the relationship that developed between him and our brotherhood.3 That in his life, which we witnessed, was the experience of true repentance, the repentance in which the essence and goal of the patristic tradition is. The personality of the elder – repentance incarnate – resolves the doubts and hesitations that spiritually slumbering people put forward as a pretext for self-justification – resolves them, showing that it is not "in the time of it", but today and now, that the Lord's promise that He is with us4 is being fulfilled4 and, consequently, that He is absolutely faithful in all His words5 and gives Divine grace and blessing to everyone who asks6 who wishes to follow and become like Him. --- 1) From R.: Rom. 3, 19. 2)