Daniil Sysoev/Catechetical Conversations/ Library Golden-Ship.ru Priest Daniel Sysoev CATECHETICAL CONVERSATIONS Publishing House of the Church of the Prophet Daniel on Kantemirovskaya, Moscow, 2007   Orthodox Library, Golden Ship, 2012 TABLE OF CONTENTS On God and the Holy Scriptures On the Commandments of God On the Mystery of the Incarnation of God On Baptism and the Sacraments of the Church On Good and Evil. On the struggle with sin.

Он должен сделать, чтобы противоположная этому греху добродетель вошла у него в привычку. Тогда это будет, собственно, настоящее исправление греха. И когда человек добродетель делает, он делает ее, конечно, с помощью Христа. Господь говорит: «. без Меня не можете делать ничего» (Ин.15,5). И это чистая правда! Потому что сделать одно доброе дело можно — на энтузиазме, еще на чем-то, а вот сделать, чтобы это постоянно было, без Христа невозможно.

Или возможно, но только на гордыне, но тогда это будет хуже, чем если бы добрых дел не было. Потому что «доброе» дело на гордыне ненавистно Богу и людям. Вам нравится человек, который гордится своей праведностью? — Нет. — Конечно. Часто люди говорят: ну, как же, гордость ведь хорошее качество. Нет, это не так. А представьте себе: вот вы общаетесь с человеком, который очень уважает себя и имеет высокое о себе мнение, вам приятно с ним будет говорить?

И чем более усиливается это качество, тем меньше желание общаться с этим человеком. Но если это доброе дело, как же так может быть? Кажется странным, да? А все очень просто. Потому что гордыня — это грех, причем первогрех, корень всех остальных грехов. Сатану погубила гордыня. И на самом деле, то, что человек гордится собой, имеет чувство собственного достоинства, это плод недомыслия.

Действительно, сейчас я вам скажу так: если хочешь гордиться, пожалуйста, но гордись тем, что ты сделал без души, потому что душу тебе дал Бог. Или не дал Бог? Дал. Гордись тем, что ты сделал без рук, потому что руки тебе тоже даны Богом. Без ног, без головы, без туловища. Все Богом дано, так? Так. Что ты сделал без ума, потому что ум тебе тоже Бог дал. Можешь гордиться. Все, что останется, — все твое. А что останется? Ничего не останется.

Все очень просто — можно гордиться тем, что ты сделал до рождения. Потому что рождение тоже Богом дано. Понимаете? Какое чувство собственного достоинства, откуда оно, собственное достоинство, возьмется? — Но человек должен уважать себя в каком-то определенном смысле. — Зачем? А зачем себя уважать, объясните, мне просто интересно. — Но на самом деле должно же быть чувство собственного достоинства. — Зачем? Объясните.

— Если человек уважает себя, он уважает других. — Совершенно необязательно. Наоборот. Чем больше человек уважает себя, тем меньше он уважает других. Давно замечено. Я не видел ни одного примера обратного. Вы можете вспомнить такие примеры? — Нет, но человек должен себя уважать, но не сильно. — А на сколько «не сильно»? Что это за необходимое качество такое, которое чем больше его, тем хуже человек становится?

— Ну, почему же, всё в разумных пределах. — А чем определяются разумные пределы? Например, у меня знакомый алкоголик был, он так всегда говорил: у меня разумные пределы, я свою меру знаю, когда нижняя челюсть губу не прикрыла, тогда я пьяный. Или говорит: я свою меру знаю, когда я упал, то я больше не пью. Ну вот, опять-таки, разумная мера у каждого своя.

The fact of the matter is that a Christian, a real Christian, he does not chase after his own dignity, he does not chase respect for himself, he does not try to prove anything to anyone, you see, and therefore he is completely free. And a person who chases after his own dignity, constantly proves to himself and others that he is in his own dignity, he has some rights – such a person is not free at all.

"You know, as they say, you can't go that far. "If you go somewhere far in this way, it's better not to go anywhere. — No, well, after all, you have to live somehow. "And who prevents you from living?" "And if you don't respect yourself in society, then you won't be respected either. "If you are a real Christian, you will simply not care whether you are respected or not. It is impossible to offend a Christian.

A humble person who does not pay attention to what others think of him, either for evil or for good, is absolutely free. Well, how to offend him? Is it possible? "Without this, you will not love yourself and your neighbor as yourself. "We love ourselves so much, you know, that's not the question. I don't know people who don't love themselves.

The question is not to love others, but not to love oneself strongly, but the question is that if we do not love ourselves correctly, how will we love our neighbor as ourselves? If we love ourselves, it doesn't mean that we say: oh, what a pretty person I am, what a kind person I am, what a wonderful person I am... We don't say? We do evil and good.

But we do not justify ourselves with evil, if we are normal people, if we are honest with ourselves. It is the same with our neighbor – we separate a person from sin, we love the sinner, but we hate sin. This is what we are talking about. This is exactly what the commandment says. And when a person rushes around with himself like a hen with an egg, this does not mean that he loves himself. Look at your previous life, look into the past for yourself and think how much less bumps you would get if you did not run around with your rights and virtues. Isn't that right?

— And if someone insulted you on the street, and severely infringed on your self-esteem? "And if you don't have that feeling, you wouldn't be offended." Well, isn't that right? — How do you understand it: disrespect for yourself?.. How should we treat our neighbors? Is it not something that you should not respect others? Treat you absolutely the same as others treat you. "Look carefully.

But for ourselves, we must realize that there is such a thing as subjectivism, it is our enemy. Unfortunately, after the fall of Adam and Eve, people live in a fantastic state, they fantasize terribly irrepressibly about their surroundings, they do not see a person, and not themselves, they see a fantasy that they have invented for themselves. You don't see yourself and you don't see inside the people you communicate with.