Patristic Heritage [Pagez.ru] Beginning: Patristic Heritage First Page Patristic Heritage Miscellaneous Texts of St. Philaret (Drozdov) OrthodoxyLib Orthodox Internet Gospel Synopsis Spiritual Sides Philokalia Selected Prologue in Teachings Day by Day Church Calendar Cyril of Jerusalem.

7. Да будут ненавистны и Маркиониты, которые уничтожили в Новом Завете слова, приводимые из Ветхого Завета. Ибо первый безбожный Маркион, первый допустил трех богов, и видя, что в Новом Завете находятся свидетельства о Христе из Пророков, истребил оные свидетельства Ветхого Завета, чтобы оставить Царя без свидетелей. Да будут ненавистны вышеупомянутые Гностики, знатоки по имени, но исполненные невежества, дерзнувшие сказать о Святом Духе такое, о чем я не смею говорить.

8. Да будут ненавистны Катафриги и Монтан, начальник зла, и две его пророчицы, Максимилла и Прискилла. Ибо сей Монтан сумасшедший и поистине неистовый, не сказал бы он сего, если бы не был в неистовстве, осмелился себя самого назвать Духом Святым, будучи человек подлейший и исполненный всякой нечистоты и мерзости. Чтобы не оскорбить целомудрия жен, здесь находящихся, довольно изъяснить cиe посредством знаков.

Заняв Пепузу, малейшее местечко во Фригии, и ложно наименовав оное Иepyсалимом, закалал здесь несчастных малых у женщин детей и раздроблял их в беззаконную снедь, под предлогом называемых у них таинств. Посему-то прежде, во время гонения нас подозревали в сем; поскольку и. сии Монтанисты, хотя ложно, но тем же именем Христиан назывались. Осмелился назвать самого себя Святым Духом человек, исполненный всякого нечестия и бесчеловечия, он как безответный подлежит осуждению.

9. Сподвижником его был, как прежде сказано, II нечестивейший Манес, который собрал злое из всех ересей. Он, сый последний ров погибели, совокупив Bмеcте все учение еретическое, составил новую ложь и учил оной. Осмелился сказать, что он есть Утешитель, коего Христос обещал послать. Но Спаситель, обещая Утешителя, сказал Апостолам: вы же седите во граде Иерусалимсте, дондеже облечетеся силою свыше (Лк. 24, 49). Что ж?

Ужели умершие за двести лет Апостолы ожидали Манеса, чтобы облещись им силою? И кто осмелится сказать, что они в продолжение сего времени не были исполнены Святого Духа? А написано, что они тогда возлагаху руце, и приемляху Духа Сватаго (Деян. 8, 17). Не прежде ли Манеса, и прежде многих лет cиe сбылось, когда в день Пятидесятницы сошел Дух Святый?

10. За что осужден был Симон волхв? Не за то ли, что, пришед к Апостолам, сказал: дадите и мне власть cию, да, на негоже аще положу руце, npиuмет Духа Святаго (Деян. 8, 19)? Не сказал он: дайте и мне общение Духа Святого, но власть, чтобы продать другим то, чего продать не можно, и чего сам не имел. И сребро принес к нелюбостяжательным. Видел он, что приносящие цену проданных имений, полагали оную пред ногами Апостолов; но не размыслил, что те, которые попирают ногами богатство, для пропитания нищих принесенное, не дадут за цену власть Духа Святого. Что же они говорят Симону?

Сребро твое с тобою, да будет в погибель, яко дар Божий непщевал еси сребром стяжати (Деян. 8, 20). Ты второй Иуда; ты думал, что за сребро можно продавать дар Духа. Итак, если Симон, хотевший за цену получить власть, погиб: то коль нечестив Манес, назвавший себя Духом Святым? Возненавидим достойных ненависти;-отвратимся от тех, от которых отвращается Бог.

Let us also say to God with all boldness about all heretics: "Do not they that hate Thee, O Lord, hate Thee, and about Thy enemies that are tormented" (Psalm 138:21)? For there is also good enmity, as it is written, for example: "And thou shalt put enmity between thee and thy seed" (Gen. 3:15). For love for the serpent produces enmity against God and death.

11. So this is what we had to say about the outcasts. Now let us turn to the Divine Scriptures, and let us drink water from our vessels (Proverbs 5:15), that is, from the Holy Fathers, and from our wells of the spring. Let us drink of the living water that flows into eternal life (John 4:14). And this is what the Saviour said about the Spirit, Whom they that believe in Him willingly receive (John 7:39). Take note of what He says, believe in Me, not simply, but as the Scripture speaks.

He points out to you the words of the Old Testament: "Rivers shall flow out of his belly, living waters" (38). Not visible rivers, watering the earth, producing only thorns and trees, but rivers enlightening the soul. And in another place to say: "But the water which I will give him, there shall be in him a fountain of water flowing in the living everlasting" (John 4:14), New living and flowing water, flowing on the worthy.

12. And why did He call spiritual grace water? In the water there is vegetable and animal power. Water descends from heaven in the rain; and although it descends in one form, it has different effects. One fountain waters the whole paradise: the same rain falls all over the world, but in the lily it is white, in the rose ruddy, in violets and hyacinths scarlet, and in every kind of flowers different and diverse.

In dates it is like this, and in grapes it is different, and gives everything a special appearance, while. he is of the same kind and not different in himself. For rain, which does not change in itself, does not descend in one form or another; but entering into the composition of those things that receive it, in each produces its own effect. In the same way, the Holy Spirit, being one and the same and indivisible, divides grace to each as He pleases.

And as a dry tree, being watered, sends forth sprouts; in the same way, the sinful soul, having received the Holy Spirit through repentance, brings forth the fruits of righteousness. For He, being the same, according to the will of God the Father, in the name of Christ produces different actions. In the one it turns the tongue to the word of wisdom, in the other it enlightens the soul with prophecy; to some He gives the power to cast out demons, and to another He gives the ability to interpret the Divine Scriptures.

He strengthens the one in chastity, teaches the other charity; he teaches some fasting and asceticism, another he teaches contempt for that which pertains to the body, and prepares others for martyrdom; in others He produces another: but He is not different in Himself, as it is written: "Wherefore the manifestation of the Spirit is given for profit" (1 Corinthians 12:7), for to one is given by the Spirit the word of wisdom, to another the word of understanding, about the same Spirit (8): to another faith, by the same Spirit (9)