Седмица - Седмица.RU//Библиотека

Сего ради рече: «Небеса беша», а не едино небо исперва, а еже «от воды», Моисеови убо глаголющу: «И нарече бог твердь небо», ему же повеле посреде воды быти, и повелев разлучяти посреде воды, еже над твердию, и посреде воды, еже под твердию. А еже рече: «И земля от воды и водою составлена», яко же блаженный Давид рече: «Утвержьшему землю на водах», и паки рече: «Той на морих основал ю есть».

А еже рече: «Божиим словом», сим затвори вся помышлениа человеческая и вопросы, еже о сих хотящих уведати. Яко же рече писание: «Не весть человек путей божиих, величество бо его конца не имать, и разум его числа не весть, мир его превосходит всяк ум, мудрость же откуду обрете, и кое место хитрости[19] его?». Добре убо рече блаженный Давид, яко: «Той рече — и быша, той повеле — и создашася».

Пакы рече: «Ими же тогдашний мир, водою потоплен быв, погибе». Что есть тогдашний мир? Человеци, иже при Нои водою потоплени быша; еже предаст им бог на пищу и на питие и на иные многие потребы, тою же водою нечестивыя погуби. Добре блаженный Петр помяну тогдашний мир, иже при Нои, и тогда бо не вероваша Ноеви вопиющу: «Покайтеся»; аще бо быша уверилися, яко будет потоп, покаялися быша и от злых дел своих престали; но обаче не вероваша и неверьствиа ради погибоша.

Якоже и ныне глаголют, яко апостольское списание солгалося: понеже, рекоша, в последняа лета пришел есть Христос, а ныне тысяща и пятьсот лет преидоша, а втораго пришествиа несть долго. А еже рече: «Нынешняа же небеса и земля тем жесловом скровена суть», — сиречь нынешняа небеса и земля тем же словом божиим содержима суть, да не погубят нечестивых, яко же преже при Нои, от небес водою и от земля водою, или яко же содомляны от небес огнем и жупелом и горящим камением.

Пакы рече: «Огнем блюдома», — сиречь солнцем и луною и звездами просвещаема: ибо солнце и луну и звезды божественая писаниа огнь наричют. И паки глаголет: «В день суда и погибель нечестивым человеком», — сиречь огнем ныне вся просвещает, потом же огнем имать мучити нечестивых. «В день же суда» рече, являеть, яко аще и ныне не мучит нечестивых, но в день суда не убежать мучениа.

И пакы рече: «Едино же се да не утаится вам, возлюбленнии, яко един день от господа, яко тысяща лет», — сиречь: бог на небесех тысящами лет не чтет, бог нощию не объемлется; еда солнце восходит или заходить у него, или луна величится и малится, но всегда есть у него един день. Яко же рече Исайа пророк: «Не будеть солнце в свет дневный, ниже луна в просвещение нощи».

Того ради рече великий апостол Петр, яко един день от господа яко тысяща лет. Сему подобно и святый Давид глаголет, яко «лучши день един в дворех твоих, паче тысящ». По том же глаголеть: «И тысяща лет, яко день един», яко сие речение подобно есть, яко же глаголет святый Давид, яко «тысяща лет пред очима твоима, господи, яко день вчерашний, иже мимо иде, и стража нощная». Яко же рече тебе!

День вчерашний, иже проиде, мал есть и ни в что же сущи вменится, понеже уже мимо иде: тако пред богом тысяща лет. И не токмо рече: «Тысяща лет пред богом, яко день вчерашний», но и «стража нощнаа», сиречь три чясы, еже есть стража нощная. И ты глаголеши, яко тысяща и 500 лет преиде, отнели же Христос воплотися, и долго втораго пришествиа Христова несть!

Ибо писаниа рекоша: «Человеческий живот худ и мал, исполнь скорбей и болезни»; тысяща же лет много и велико время, и никто же поживе от человек тысящу лет. Или мниши, яко и богу. тысяща лет много и велико время, яко же нам, или бог Старостин) изнемогает, или нужи подлежит, яко же мы? Еда не слышиши Исаию, вопиюще о нем: «Бог вечный не трудится, ни взалчет, ни вжажет, ниже есть изъобретениа премудрости его»?

Паки рече: «Не коснит господь обетованиа, яко же нецыи коснение мнят», — сиречь: не того ради еще не[20] прииде господь судити, яко закоснел есть, но сего ради не прииде, рече, яко «долготерпит на нас, не хотя некиа погубити, но вся в покаяние вместити». И паки глаголет блаженный апостол Петр: «И господа нашего Иисуса Христа долготерпение спасение непщуйте, яко же возлюбленный нашь брат Павел, по данней ему премудрости, написа, яко же и во всех своих посланиих, глаголя в них о сих, в них же суть неудобьразумна некая, яже не на учении и не утверженнии развращают, яко же и прочая писаниа, к своей им погибели».

И святый апостол Павел вопиет: «В последняа дни настанут времена люта, будут бо человецы продерзливи, возносливи, сластолюбцы паче, нежели боголюбцы, имуще образ благочестиа, силы же его отвергъшеся. И сих отвращайся!». И паки рече: «От вас самех въстанут мужие глаголюще развращенная». И блаженный апостол Июда, брат Иаковль, сице глаголет: «Возлюбленнии, поминайте глаголы прежереченныя от апостол господа нашего Иисуса Христа, яко же глаголаху вам, яко в последнее время придут ругателе!

Си суть отделяюще себе, душевни, духа не имуще. Вы же, возлюблении, преже ведуще, хранитеся, да не нечистыми лестми сведени бывше, отпадете своего утвержениа». Се убо божествении апостоли о нашем спасении таково попечение имеют! Мы уже, страстнии и окаяннии, како смеем глаголати: «Что ради бог сие не сотвори тако, яко же мнится нам?». И толико помрачени быхом своею злобою, яко за многое милосердие истязуем благодетеля и за великое владыки человеколюбие досажаем ему и глаголем: «Почто укоснел есть судити?

И что ради несть долго втораго его пришествиа, [21] а уже время ему быти?[21]. О, безместнаго сего и лукаваго злонравна, и помрачениа и гордости, паче же рещи умнаго развращенна, и мыслей благих оставление и божиа промысла отвращение, и бесовьскаго богоборьства[22 ]изъобретение! Внегда убо бес души преодолеет растленным житием и гнусным неверьствием умный свет превратит: к тому несть в окаянном оном ни трезвенна, ни разсужениа, ни познаваниа, ни срама, но нечювьствие и омрачение и неверьствие и сумнение и о судбах божиих неизреченных испытание.

Яко же рече божественый Иоанн Лествичник: «Люто, еже о судбах божиих глубины испытати! В корабле бо гордости испытливии плавают; от того же чювьство яро и еже хотети в всем волю свою составити, еже бо претися в словесех, и запрещати нагло, и помыслы блуда за возношение их попущаемые на них, и мысль буя исполнь смеха, паче же реши плачя, и дух ужаса, от него же бывают тмы искушениа и помыслом развращение.